اخبار ویژه, خواندنی ها, گوناگون

این پل عجیب ۱۰ رکورد جهانی را شکست

پروژه ساخت پلی برای اتصال دو شهر شنژن به ژونگشان که توسط یک رودخانه طویل از هم جدا شده‌اند حدود هفت سال پیش کلید خورد. اخیرا پس از فراز و نشیب‌های بسیار از این سازه غول پیکر و باشکوه رونمایی شد و در کمال شگفتی بیش از ده رکورد جهانی را از آن خود کرد.

Print Friendly, PDF & Email
کد خبر : 19199
چهارشنبه 20 تیر 1403 - 13:32

به نقل از سوپر کار بلاندی، ساخت این پل به طول ۴۹.۷ کیلومتر به طور دقیق‌تر از می ۲۰۱۷ آغاز شد و بالاخره در ژوئن ۲۰۲۴ به پایان رسید. با این‌حال رکورد شکنی جهانی آن در زمینه‌های مختلف نشان می‌دهد هزینه تخمینی ۴.۸۳ میلیارد دلار و انتظار هفت ساله کاملا ارزشش را داشته است.

۱. طویل‌ترین اتصال ترکیبی پل-تونل

این پل با طول ۴۹.۷ کیلومتر سایر رقبا در زمینه سیستم‌های ترکیبی را کنار می‌زند، چرا که طولانی ترین بخش پل ۲۲.۵ کیلومتر بوده و شامل یک تونل ۶.۷ کیلومتری می‌شود.

۲. بزرگترین بزرگراه پلی روی آب

نام آن به‌عنوان بزرگترین پل بزرگراهی است که از روی آب عبور می‌کند ثبت شده است.

۳. بیشترین تعداد پایه پل

برای پایداری این سازه‌ عظیم ۱۹ پایه پل در داخل ساختمان آن استفاده شد تا حتی در شرایط آب و هوایی نامناسب از آن پشتیبانی کنند.

۴. گران ترین پروژه پل-تونل

ساخت پل اتصال میان شنژن و ژونگشان با هزینه هنگفت ۴.۸۳ میلیارد دلار ساخته شد، این درحالیست که ساخت پل گلدن گیت در سال ۲۰۲۳ تنها ۶۱۰ میلیون دلار هزینه برداشت.

۵. سریع ترین ساخت و ساز

در دنیای ساخت و ساز هفت سال برای ساخت چنین سازه‌ غول پیکری یک معجزه محسوب می‌شود. بنابراین نام این پل حتی در زمینه سریعترین زمان ساخت، نسبت به اندازه خود، نیز خوش می‌درخشد.

۶. طویل‌ترین تونل شناور

با طول ۶.۷ کیلومتر این پل فعلا رکورددار طولانی‌ترین تونل شناور جهان است با این حال دیر یا زود تونل شناور دانمارک به طول ۱۸ کیلومتر که در دست ساخت است جای آن را خواهد گرفت.

۷. عریض ترین عرشه پل

پل شنژن-ژونگشان با هشت خط ترافیک همچنین دارای عریض‌ترین عرشه پل در جهان است.

۸. بالاترین سرعت برای یک پل-تونل

رانندگان مجاز هستند بر روی این پل تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رانندگی کنند که علاوه بر رکوردشکنی، امکان سفر بسیار سریعتر را نسبت به سازه‌های مشابه فراهم کرده است.

۹. پیشرفته‌ترین ویژگی‌های ایمنی

پل شنژن-ژونگشان نسبت به هر پل-تونل دیگری از ویژگی‌های ایمنی بیشتری برخودار شده که از جمله آن‌ها می‌توان به سیستم نظارت پیشرفته، مکانیسم واکنش اضطراری و مصالح مقاوم در برابر بلایای طبیعی اشاره کرد.

۱۰. بیشترین کاهش زمان سفر

پیش از این سفر با ماشین از شنژن به ژونگشان حدود ۸۴ دقیقه طول می کشید اما به لطف پل مدت زمان سفر به کمتر از ۳۰ دقیقه رسیده که بیشترین کاهش زمان سفر در جهان نیز هست.

منبع: کاماپرس

Print Friendly, PDF & Email

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *