خواندنی ها, فرهنگ و هنر, گوناگون

تایتانیک هر روز بیشتر در قلب اقیانوس | پس از صد سال نرده‌های جک و رز به قعر اقیانوس فرو رفتند

نرده‌های کشتی تایتانیک به واسطه صحنه معروفی از فیلم تایتانیک بسیار نمادین بودند و شاید نخستین تصویر از این کشتی هستند که به ذهن می‌آیند. حالا اکتشافات جدید نشان می‌دهد که این نرده‌ها بعد از گذشت ۱۰۰سال از غرق شدن کشتی، تسلیم فرسایش تدریجی شده و به کف اقیانوس فروریخته‌اند.

Print Friendly, PDF & Email
کد خبر : 20369
چهارشنبه 14 شهریور 1403 - 17:14

در جریان کاوش‌های تازه یک شیء جدید نیز در کشتی پیدا شده است که در این مطلب به آن می‌پردازیم. تصویری که بلافاصله لاشه تایتانیک را قابل شناسایی کرد، همان تصویری بود که در آن، نوک کشتی از اعماق تاریک اقیانوس اطلس پدیدار می‌شد.

 اما یک اکتشاف جدید نشان داده است که به دلیل فرسایش تدریجی، اکنون بخشی بزرگ از نرده‌های کشتی در کف دریا قرار گرفته است.

غواصی با ربات که تابستان امسال در محدوده کشتی غرق‌شده انجام شد نشان داد که نرده‌های تایتانیک که به لطف جک و رز در صحنه معروف فیلم تایتانیک ابدی شدند، به کف دریا سقوط کرده‌اند. تصاویری که آن‌ها ثبت کرده‌اند نحوه تخریب کشتی را بعد از ۱۰۰سال نشان می‌دهد. این کشتی در آوریل سال ۲۰۱۲ بعد از برخورد با کوه یخ غرق شد و در نتیجه این سانحه ۱۵۰۰نفر جان‌شان را از دست دادند.

توماسینا ری، مدیر مجموعه‌های شرکت تایتانیک RMS که عملیات کاوش تایتانیک را برعهده داشته است، می‌گوید: «نوک کشتی تایتانیک بسیار نمادین است – این لحظات را در فرهنگ پاپ دیده‌اید – و این همان قسمت از کشتی است که وقتی به لاشه فکر می‌کنید به ذهن‌تان خطور می‌کند. اما دیگر آن شکلی نیست. »

«این [سقوط نرده‌های نوک کشتی] یادآوری کننده تخریبی است که هر روز دارد برای کشتی رخ می‌دهد. مردم همیشه می‌پرسند: «تایتانیک چقدر دیگر زیر آب می‌ماند؟» ما نمی‌دانیم اما داریم آن را به صورت زنده تماشا می‌کنیم.»

تیم تحقیقاتی باور دارد که این بخش از نرده‌ها که در حدود ۴.۵متر درازا دارد، طی دو سال گذشته سقوط کرده است. تصاویر و اسکن‌های دیجیتالی از اکتشافات سال ۲۰۲۲ که توسط شرکت ماژلان انجام شد، نشان داد که نرده‌ها هنوز در جایشان هستند هر چند که شروع به خم شدن کرده بودند.

توماسینا می‌گوید: «فلز در یک آن تسلیم شده و فروریخته است.»

این تنها بخش کشتی نیست که در عمق ۳۸۰۰ متری کف دریا آرمیده و در حال از بین رفتن است. میکروب‌ها دارند سازه فلزی را می‌خورند و  این فرآیند، استالاکتیت‌های زنگ‌زده‌ای به نام «روستیکل» ایجاد می‌کند. کاوش‌های قبلی کشف کرده بودند که بخش‌هایی از تایتانیک در حال سقوط است. غواصی‌هایی که به هدایت ویکتور وسکوو در سال ۲۰۱۹ انجام شد، نشان داد که بخش سمت راست افسران در حال سقوط بود به نحوی که اتاق‌ها را تخریب کرده و ویژگی‌هایی مثل حمام کاپیتان را از نظر دور کرده بود.

اکتشافات از راه دور شکرت تایتانیک RMS  طی ماه‌ها جولای و آگوست انجام شد. این تیم اعلام کرد که یک شیء تاریخی نیز که مدت‌ها امیدوار بود پیدایش کند را پیدا کرده است.  در سال ۱۹۸۶، یک مجسمه برنزی به نام «دیانا وِرسا» توسط رابرت بالارد که یک سال قبل لاشه تایتانیک را یافته بود، شناسایی و عکاسی شد. اما مکان آن مشخص نبود و این مجسمه ۶۰ سانتی‌متری دوباره مستند نشد. اکنون، این مجسمه در وسط آوار، در لایه‌های رسوب در حالتی که به سمت بالا خوابیده است، کشف شده است.

این مجسمه زمانی برای مسافران فرست-کلاس تایتانیک به نمایش گذاشته شده بود.

منبع: راهنماتو

Print Friendly, PDF & Email

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *