اخبار ویژه, اسلایدر, جامعه, خواندنی ها, گوناگون

کمبود وحشتناک کلاس درس در تهران

در حقیقت مشکلات استان تهران به ویژه شهر تهران ناشی از عدم برنامه‌هایی و نبود توسعه در بخش‌های مختلف اعم از حوزه‌های اقتصادی، عمرانی و ساخت و ساز است.

Print Friendly, PDF & Email
کد خبر : 20880
چهارشنبه 2 آبان 1403 - 19:53

محمدصادق معتمدیان استاندار تهران با بیان اینکه خوشبختانه در ادوار مختلف اقدامات خوبی در سطح استان تهران صورت گرفته، گفت: بر اساس مطالعات سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۳۴۵، چشم انداز ۳۰ ساله برای بارگذاری زیستی تعریف کردند. بر اساس این مطالعات تا سال ۱۳۷۵ حداکثر ۴.۵ تا ۵ میلیون ظرفیت جمعیت در استان تهران بوده و اکنون ۱۵ میلیون نفر از آن عبور کرده است؛ یعنی عملاً ظرفیت بارگذاری جدید نداریم.

وی گفت: در حقیقت مشکلات استان تهران به ویژه شهر تهران ناشی از عدم برنامه‌هایی و نبود توسعه در بخش‌های مختلف اعم از حوزه‌های اقتصادی، عمرانی و ساخت و ساز است.

به دنبال اجرای عدالت در توزیع امکانات در تهران هستیم

استاندار تهران، بحث عدالت در توزیع امکانات را یکی از رویکرد اساسی استانداری عنوان کرد که باید با قدرت ویژه دنبال شود، گفت: متأسفانه به دلیل عدم تناسب در توزیع امکانات سطح استان تهران و نابرابری در زیرساخت‌ها بین شهر تهران و سایر شهرستان، قطعاً نگاه توسعه متوازن در سطح استان را دنبال خواهیم کرد. با توجه به اینکه استان تهران دارای ۱۶ شهرستان است، طبیعتاً امیدوارم با وجود پیاده‌سازی برنامه‌ریزی‌ها در زمینه تکمیل زیرساخت‌ها و امکانات، بتوانیم پاسخگوی نیاز مردم در سطح استان تهران باشیم.

کمبود ۱۳ هزار کلاس درس در استان تهران

معتمدیان اظهار کرد: بیش از ۳۳ درصد کل درآمد‌های کشور از طریق استان تهران محقق می‌شود. متأسفانه بسیاری از شاخص‌ها در استان تهران پایین‌تر از میانگین کشوری است. در جلسه که برای رأی اعتماد برگزار شد، دکتر پزشکیان دستور ویژه‌ای در خصوص بحث تأمین سرانه فضای آموزشی صادر کردند. چراکه به ازای هر دانش‌آموز باید ۵.۲۸ سانتی‌متر فضا در اختیار دانش‌آموز باشد که به طور متوسط در استان ۵.۱۶ سانتی‌متر است که متأسفانه برای رسیدن به میانگین کشوری با کمبود ۱۳۰۰۰ کلاس درس مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه بحث عدالت توسعه متوازن مناطق شمالی و جنوبی در استان تهران را با جدیت دنبال خواهیم کرد، گفت: پیرو دستور رئیس جمهور، جلسه با وزیر آموزش و پرورش و مدیران مربوطه درباره نهضت مدرسه‌سازی برگزار شد تا بتوانیم از تمامی ظرفیت‌های مجموعه خیرین، مشارکت مردم، نهاد‌های حاکمیتی، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی وزارت راه و شهرسازی در بحث بازآفرینی شهری، مسکن مهر و نهضت مسکن بهره‌مند شویم.

بالغ بر ۱۸ میلیون نفر در استان تهران هستند

استاندار تهران بیان کرد: حدود ۳ میلیون جمعیت اتباع بیگانه و بیش از ۲ میلیون جمعیت شناور روزانه از کل کشور به استان تهران تردد می‌کنند، با احتساب اتباع بالغ بر ۱۸ میلیون نفر جمعیت در تهران داریم که نیاز به مدیریت متمرکز دارد.

وی ادامه داد: متأسفانه به دلیل حضور دستگاه‌ها در پایتخت، تداخل و موازی کاری‌هایی بین دستگاه‌های استانی و دستگاه‌های ملی ایجاد می‌شود، به طوری که حدود ۲۰۴ دستگاه در استان تهران مستقر هستند که به همین میزان دستگاه ملی وجود دارد.

۱۹ برابر میانگین کشوری تراکم جمعیتی در تهران داریم

معتمدیان بیان کرد: هشت دهم درصد کشور متعلق به استان تهران و بیش از حدود ۲۰ درصد از جمعیت کل کشور در استان تهران هستند. علاوه بر این، میانگین جمعیت در هر کیلومتر مربع در سطح کشور ۴۹ نفر است، اما در استان تهران ۹۵۷ نفر است؛ یعنی تقریباً ۱۹ برابر میانگین کشوری، تراکم جمعیتی در استان تهران وجود دارد. استان تهران به عنوان متراکم‌ترین استان کشور و همچنین مهاجرپذیرترین استان در سطح کشور محسوب می‌شود.

وی درباره اقدامات در دستور کار استانداری تهران، گفت: بحث طرد اتباعی غیر قانونی و غیرمجاز در سطح استان یکی از اولویت‌های ماست، انشاالله با همکاری وزارت کشور، نیروی انتظامی و دستگاه‌های ذی‌ربط طرح را برنامه ریزی و به مرحله اجرا برسانیم. همچنین ساماندهی اتباع مجاز در استان تهران نیز نیاز به ساماندهی دقیقی دارد که باعث بروز نگران و مشکل برای مردم نشود.

معیار انتصابات در استان تهران تخصص و تعهد است

استاندار تهران درباره طرح‌های ناتمام استان تهران، گفت: متأسفانه منابع موجود هیچ‌گونه تناسبی با ۱۴۰۰ پروژه در بخش‌های مختلف به ویژه در بحث مدرسه‌سازی ندارد. در حال حاضر، ۲۶ پروژه نیمه تمام درمانی و مراکز بیمارستانی در سطح استان تهران استان وجود دارد. ۱۶ پروژه استان تهران بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که اگر تخصیص و اعتبارات به آنها تعلق گیرد به اتمام می‌رسد. همچنین ۱۰ پروژه سطح استان نیز حدود ۲۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که نیازمند تزریق اعتبارات هستند. با توجه به اینکه اکنون تملک دارایی هزینه‌ها هیچ گونه تناسبی با موضوعات عمرانی استان ندارد این موضوع را با جدیت پیگیری خواهیم کرد سرعت اتمام پروژه‌ها را افزایش دهیم.

وی افزود: در سال‌های اخیر بیشترین رشد اقتصادی مربوط به استان تهران بوده و این رشد از بعد بهره‌وری بوده و سرمایه گذاری نبوده و این به علت مشکلات بارگذاری جمعیتی است و باید سیاست گذاری دقیق داشته باشیم.

استاندار تهران اضافه کرد: ۵۵ لکه صنعتی غیر مصوب و ۲۰ هزار واحد نیازمند ساماندهی داریم، چهار هزار و ۸۰۰ واحد خارج از شهرک‌های صنعتی مستقر هستند که باید بتوانند تجهیزات شأن را به روز کنند.

وی گفت: معیار و شاخص‌ها برای انتصابات، تخصص و تعهد است و ارزیابی عملیاتی دقیق خواهیم داشت بر اساس شایستگی‌ها افرادی را انتخاب می‌کنیم که به دنبال خدمت بی منت هستند و با این شرایط حتماً به کار گرفته می‌شوند.

معتمدیان اضافه کرد: شأن ما خدمتگزاری به مردم است، به مردم قول می‌دهیم با تلاش شبانه روزی شرایط رفاه و زندگی بهتر را برای آنان فراهم کنیم. با توجه به اینکه از مهمترین شعار دولت، بحث وفاق ملی است، طبیعتاً تمامی کسانی تخصص و دارای تعهد هستند، از آنها به کار می‌گیریم. تلاش می‌کنیم یک ارزیابی عملیاتی دقیق داشته باشیم که افراد شایستگی، دلسوز و دل در گرو پیشرفت آبادانی استان دارند و حقیقت عاشقانه به دنبال ارائه خدمت مردمی را شناسایی کنیم. قطعاً کسانی که در این چارچوب قرار نگیرند جابجا خواهند شد.

Print Friendly, PDF & Email

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *