خواندنی ها, گوناگون

۳ روش ساده برای رفو کردن لباس های قدیمی

در مد پایدار رفو کردن به یکی از روش‌های جذاب برای حفاظت از محیط زیست تبدیل شده است. در این مطلب سعی داریم تا ۳ روش مناسب برای رفو کردن به شما پیشنهاد کنیم.

Print Friendly, PDF & Email
کد خبر : 20134
جمعه 2 شهریور 1403 - 16:32

مد پایدار تلاش می‌کند تا زباله‌های نساجی کاهش یابند. درواقع مد پایدار بر کاهش تأثیرات منفی زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی صنعت مد تمرکز دارد. سوال این است که چطور می‌توانیم لباس‌های قدیمی خودمان را رفو کنیم تا با این اقدام به مد پایدار بپیوندیم؟

 با آمدن فست فشن و برندهایی که از این الگو پیروی می‌کنند برخی عادات مانند رفو کردن لباس کاملا بی‌مصرف باقی ماندند؛ اما بار دیگر در مد پایدار رفو کردن به یکی از روش‌های جذاب برای حفاظت از محیط زیست تبدیل شده است. در این مطلب از راهنماتو سعی داریم تا ۳ روش مناسب برای رفو کردن به شما پیشنهاد کنیم.

مزایای رفو کردن در مد پایدار

  1. کاهش ضایعات نساجی: با رفو کردن لباس‌ها، می‌توانیم میزان دورریزی لباس‌ها را کاهش دهیم و در نتیجه زباله‌های نساجی کمتری تولید کنیم. این کار به حفظ منابع طبیعی و کاهش آلودگی کمک می‌کند.
  2. صرفه‌جویی در منابع: به جای خرید لباس‌های جدید، با ترمیم و رفو کردن، می‌توانیم از منابع کمتری برای تولید لباس‌های جدید استفاده کنیم. این کار به کاهش مصرف انرژی، آب و مواد خام کمک می‌کند.
  3. حفظ ارزش لباس‌ها: رفو کردن لباس‌ها به ما اجازه می‌دهد که لباس‌های مورد علاقه‌مان را حفظ کنیم و مدت زمان بیشتری از آن‌ها استفاده کنیم. این کار همچنین می‌تواند به حفظ خاطرات و احساسات متصل به آن لباس‌ها کمک کند.
  4. ایجاد استایل شخصی و منحصر به فرد: رفو کردن می‌تواند یک فرصت برای ایجاد طرح‌های خلاقانه و شخصی باشد. با استفاده از روش‌های هنری مانند دوخت ساشیکو یا پچ‌دوزی، می‌توانیم لباس‌هایی با ظاهر منحصر به فرد و زیبا خلق کنیم.
  5. آموزش و ترویج رفتارهای پایدار: با یادگیری و ترویج هنر رفو کردن، می‌توانیم به دیگران نیز این رفتار پایدار را آموزش دهیم و فرهنگ مصرف مسئولانه‌تری را در جامعه ترویج کنیم.
  6. کسب درآمد: با یادگیری شیوه‌های متفاوت رفو کردن می‌توانیم برای خود یک کسب و کار خانگی راه بیاندازیم و درآمد بالایی در فضای مجازی داشته باشیم.

۱. رفو با پارچه‌های تزئینی و گلدوزی:

استفاده از پارچه‌های متفاوت: اگر پارگی در لباس به وجود آمد به جای استفاده از یک پارچه در همان رنگ یا جنس می‌توان از پارچه‌هایی با جنس‌های مخمل، تور و گیپور، ساتن و غیره … استفاده کرد تا علاوه بر رفو کردن لباس به آن ظاهری متفاوت بخشید.

گلدوزی: یکی دیگر از روش‌هایی که علاوه بر رفو به لباس زیبایی می‌بخشد گلدوزی است. با استفاده از نخ‌های رنگی و دوختن طرح‌های مختلف می‌توانید جلوه‌ای خاص به لباس خود ببخشید. برای این منظور کافی است به دنبال طرح‌های گلدوزی ترند بگردید تا در عین رفوکاری لباسی داشته باشید که پیرو مد روز است.

منجوق‌دوزی: با استفاده از نگین، مروارید و مهره‌ها در رنگ‌های متفاوت می‌توانید علاوه بر دوختن لباس خود در محل پارگی یک ظاهر خاص و چشم‌نواز ایجاد کنید. بسته به اینکه چه سبک لباس‌هایی را دوست دارید، نوع و مقدار استفاده از منجوق کم و زیاد می‌شود. مثلا اگر دوست دارید لباسی ماکسیمالایز داشته باشید می‌توانید از مقدار بیشتری منجوق استفاده کنید.

۲. رفو با تکنیک‌های بافتنی:

بافتنی: اگر به بافتنی علاقه دارید، می‌توانید با استفاده از میل بافندگی یا قلاب، تکه‌ای را ببافید و آن را روی محل آسیب‌دیده بدوزید. در این مدل از رفوکاری تفاوتی ندارد که در کدام فصل سال باشید، فقط قرار است بخشی از لباس را قلاب بافی کنید!

مکرومه: با استفاده از نخ‌های رنگی و تکنیک مکرومه، طرح‌های زیبایی را ایجاد کنید و بر روی لباس خود بدوزید. در سال ۲۰۲۴ استفاده از کلیه اکسسوری‌ها و لوازمی که مکرومه بافی شدند، به شدت ترند و مورد توجه قرار گرفته‌اند.

کروشه: با استفاده از قلاب و نخ، طرح‌های مختلفی را ببافید و به لباس خود اضافه کنید.

۳. رفو با تکنیک‌های هنری:

نقاشی روی پارچه: در نقاشی هم مانند گلدوزی از طرح‌های زیادی می‌توانید برای نقاشی کردن محل مورد نظر خود استفاده کنید. برای اینکه نقاشی روی پارچه را یاد بگیرید کافی است ویدئوهای آموزشی متفاوت در فضای مجازی را دنبال کنید و کمی نقاشی بلد باشید. اما اگر نقاش خوبی نیستید به سراغ شابلون بروید.

اپلیکه: شبیه به همان چهل تکه دوزی می‌توانید تکه پارچه‌های مختلف را با طرح‌های خاص برش دهید و به لباس خود بدوزید.

استامپ: با استفاده از استامپ و رنگ پارچه، طرح‌های هندسی یا گلدار زیبایی روی لباس خود ایجاد کنید.

منبع: راهنماتو

Print Friendly, PDF & Email

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *