اخبار ویژه, جامعه

ترکش نارنجک بر پیکر آثار تاریخی | پل خواجو و گنج نامه همدان هم بی‌نصیب نماندند

عکس‌هایی از آسیب به مکان‌های تاریخی در شب چهارشنبه‌سوری خبرساز شد. تصاویری از آسیب به پل خواجو اصفهان با نارنجک

Print Friendly, PDF & Email
کد خبر : 7203
جمعه 25 اسفند 1402 - 18:14

عکس‌هایی از آسیب به مکان‌های تاریخی در شب چهارشنبه‌سوری خبرساز شد.

تصاویری از آسیب به پل خواجو اصفهان با نارنجک دستی در شبکه‌های اجتماعی منتشر و واکنش‌برانگیز شده است.

برخی از کاربران با تاسف از آسیب به بناهای تاریخی نسبت به اینکه آیا واقعا ما ایرانی‌ها فرهنگ‌دوست هستیم و نسبت به حفظ بناهای تاریخی و یا محیط‌زیست چقدر کوشا و مراقب هستیم،‌ سوال پرسیده و بحث کرده‌اند. البته برخی‌ها معتقدند که باید به همه شهروندان درباره این مسائل اطلاع‌رسانی و آموزش داده شود.

 

مهرماه امسال بود که فیلم منتشر شده از صعود یک مرد ماجراجو از کتیبه‌های تاریخی گنج نامه همدان در فضای مجازی انتقادهای گسترده مردم در رابطه با وضعیت حفاظت از این اثر تاریخی را همراه داشت تا اینکه سیدمجتبی حسینی معاون استاندار همدان ضرب الاجل یک هفته‌ای را برای رسیدگی به این اتفاق و برنامه ریزی برای صیانت بهتر از این اثر تعیین کرد.

اکنون به فاصله کمتر از ۶ ماه از آن اتفاق بازهم شاهد اقدام تخریبی در خصوص کتیبه‌های گنج نامه بودیم و فرد یا افرادی با بی‌اخلاقی و پرتاب بمب دستاز به کتیبه‌های تاریخی گنجنامه، آسیب جدی به این یادگاری مربوط به میراث هخامنشیان در دل کوه‌های الوند وارد کردند.

این کتیبه‌ها از معروف‌ترین و شناخته شده‌ترین آثار تاریخی دیار هگمتانه به شمار می‌رود، این ۲ کتیبه نوشتارهایی از دوران حکمرانی داریوش و خشایارشای هخامنشی است که بر دل صخره‌های الوند در فاصله پنج کیلومتری غرب همدان و در انتهای دره سبز و خرم حکاکی شده ‌است.

Print Friendly, PDF & Email

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *