این نور عامل اصلی اختلال خواب و قاتل ملاتونین است

هرچند نور آبی از نظر زیست محیطی عنصری مخرب و آسیب رسان محسوب نمی شود، این قابلیت را دارد که مستقیما بر کیفیت و کمیت خواب ما تاثیر بگذارد و منجر به ابتلا به بیماری های مختلف شود.
این نور عامل اصلی اختلال خواب و قاتل ملاتونین است
کد خبر : 8715
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 20:49
48 بازدید

تا زمان ظهور نور مصنوعی، خورشید منبع اصلی تامین روشنایی بود و مردم ساعات عصر تا طلوع مجدد خورشید را در تاریکی سپری می کردند. این روزها اکثر نقاط جهان در هر ساعتی از شبانه روز می توانند کاملا روشن و درخشان باشند و ما هم دسترسی آسان خود را به تمام این امکانات تقریبا بدیهی می دانیم!

با این حال ممکن است بدون آن که بدانیم، مجبور به پرداخت بهایی برای غرق شدن در این همه نور مصنوعی باشیم. در شب، نور مصنوعی ساعت بیولوژیکی بدن یا ریتم شبانه روزی آن را از بین می برد و منجر به بی خوابی می شود. بدتر از آن، تحقیقات نشان می دهند که این وضعیت ممکن است در ایجاد سرطان، دیابت، بیماری های قلبی و حتی چاقی نقش داشته باشد.

گفتنی است که تمامی اطلاعات مرتبط با این موضوع از طریق مقالات منتشر شده توسط انتشارات سلامت دانشگاه هاروارد قابل دسترسی هستند. این انتشارات در زمینه ارائه محتوای سلامت محور قابل اعتماد و مبتنی بر شواهد فعالیت دارد.

گفتنی است که تمامی اطلاعات مرتبط با این موضوع از طریق مقالات منتشر شده توسط انتشارات سلامت دانشگاه هاروارد قابل دسترسی هستند. این انتشارات در زمینه ارائه محتوای سلامت محور قابل اعتماد و مبتنی بر شواهد فعالیت دارد.

نور آبی چیست؟

گفتنی است که همه رنگهای نور تاثیر یکسانی بر بدن ندارند. طول موج‌ های آبی که طی روز به واسطه افزایش توجه، زمان واکنش و خلق و خو مفید هستند، در ساعات شب بیشترین اختلال را ایجاد می‌ کنند. در این میان تکثیر تصاعدی وسایل الکترونیکی با صفحه نمایش و همچنین استفاده از سیستم های نورپردازی کم مصرف، قرار گیری ما در معرض طول موج های آبی را افزایش می دهد، آن هم به ویژه پس از غروب خورشید.

نور و خواب

ریتم شبانه روزی در هر فرد کمی متفاوت از دیگری است، اما میانگین طول آن ۲۴ و یک چهارم ساعت است. ریتم شبانه روزی افرادی که تا دیروقت بیدار می مانند کمی طولانی تر است. دکتر Charles Czeisler از دانشکده پزشکی هاروارد در سال ۱۹۸۱ نشان داد که نور روز ساعت درونی فرد را با محیط در هماهنگی کامل نگه می دارد.

آیا قرار گیری در معرض نور مصنوعی در ساعات شب مضر است؟

برخی از مطالعات نشان داده اند که میان قرار گرفتن در معرض نور آبی در شب مانند کار در شیفت شب، با دیابت، بیماری های قلبی و چاقی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. با این حال چنین یافته هایی نمی توانند نور آبی را به عنوان علت قطعی ابتلا به بیماری های مذکور معرفی کنند. به منظور تایید دقیق این موضوع همچنان به مطالعات کامل تری نیاز است.

با این حال یک مطالعه در هاروارد، ارتباط احتمالی میان دیابت و چاقی را روشن کرد. محققان ۱۰ داوطلب را در برنامه ای قرار دادند که به تدریج زمان ریتم شبانه روزی آنها را تغییر می داد. در نتیجه این پژوهش سطح قند خون شرکت کنندگان افزایش یافت و آنها را در حالت پیش دیابت قرار داد. از طرفی دیگر سطح لپتین؛ هورمونی که باعث می شود افراد بعد از صرف غذا احساس سیری کنند نیز پایین آمد.

قرار گرفتن در معرض نور باعث سرکوب ترشح ملاتونین می شود، هورمونی که بر ریتم شبانه روزی تاثیر می گذارد. حتی نور کم نیز می تواند در ریتم شبانه روزی و ترشح ملاتونین افراد ایجاد اختلال کند. دکتر استفان لاکلی، محقق خواب دانشگاه هاروارد، خاطرنشان می‌ کند که تنها هشت لوکس؛ سطحی از روشنایی که بیشتر چراغ‌  های رومیزی از آن فراتر می روند هم بر این روند تاثیرگذار است. لاکلی اضافه می کند: نور شب یکی از دلایلی است که باعث می شود بسیاری از مردم به اندازه کافی نخوابند. محققان همچنین خواب کوتاه را با افزایش خطر افسردگی، دیابت و مشکلات قلبی عروقی مرتبط می‌ دانند.

اثرات نور آبی و خواب

در حالی که نور از هر نوعی می تواند ترشح ملاتونین را سرکوب کند، نور آبی در شب این کار را با قدرت بیشتری انجام می دهد. محققان هاروارد و تیمی از همکاران آزمایشی را انجام دادند که در آن اثرات ۶.۵ ساعت قرار گرفتن در معرض نور آبی، با نور سبز با روشنایی مشابه مقایسه شد. نور آبی حدود دو برابر بیشتر از نور سبز ملاتونین را سرکوب کرد و ریتم های شبانه روزی را نیز تا دو برابر  بیشتر (۳ ساعت در مقابل ۱.۵ ساعت) تغییر داد.

ارسال نظر شما
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.