خواندنی ها, گوناگون

ترفند نگهداری از قابلمه‌های تفلون و چدن تا بتوان یک‌عمر از آن‌ها استفاده کرد

نحوه صحیح نگهداری ظروف تفلون و چدن را خیلی از ما نمی‌دانیم و بعد از یکی-دوسال که آن‌ها خراب شدند مجبوریم دوباره هزینه کنیم و ظروف نو بخریم. به جای اتلاف هزینه بهتر است این مطلب را بخوانید.

Print Friendly, PDF & Email
کد خبر : 17250
یکشنبه 27 خرداد 1403 - 20:37

این روز‌ها بیشتر مردم استفاده از ظروف تفلون و چدن را برای آشپزی، نسبت به سایر ظروف ترجیح می‌دهند و معمولاً در هر آشپزخانه یکی از این ظروف وجود دارد. از آن‌جایی‌که برای خرید ظروف تفلون و چدن هزینه نسبتاً بالایی صرف می‌شود، طبیعی است که نگهداری از این ظروف برای مدت طولانی اهمیت داشته باشد. در این مطلب از بخش ترفندهای آشپزخانه، روش‌های صحیح نگهداری از ظروف تفلون و چدن را با جزئیات توضیح داده‌ایم.

طرز استفاده از ظروف تفلون و چدن برای اولین بار

اقدامی که هنگام اولین استفاده از ظروف تفلون و چدن باید به آن دقت کنید روغن کاری ظرف است. برای این کار محلولی از آب و نمک درست کنید و درون ظرف بریزید سپس ظرف را روی شعله اجاق گاز قرار دهید، صبر کنید تا محلول آب و نمک به جوش بیاید و حدود ۱۰ دقیقه بجوشد.

پس از گذشت ۱۰ دقیقه ظرف را خالی کنید و آن را بشویید، پس از شستن ظرف، آن را با یک دستمال تمیز و نرم خشک کنید. وقتی ظرف را کاملاً خشک کردید کمی روغن نارگیل یا روغن آفتاب گردان خوراکی کف ظرف بریزید و با یک دستمال کاغذی یا یک دستمال تمیز کف ظرف را به خوبی به روغن آغشته کنید، به طوری که یک لایه نازک روغن کف ظرف باشد.

چند ساعت صبر کنید، سپس با یک دستمال روغن اضافی را از کف ظرف جمع کنید و آن را با یک اسکاچ نرم و کمی مایع ظرفشویی بشویید و بلافاصله پس از شستن، ظرف را خشک کنید.

نکته: هدف از این کار از بین بردن آلودگی‌های کارخانه و زنگ زدگی احتمالی موجود در ظرف است.

روش صحیح تمیز کردن ظروف تفلون و چدن

در شست و شوی ظروف تفلون و چدن باید به این نکته توجه کنید که این ظروف بسیار حساس هستند و نباید از هر شوینده‌ای برای شست و شوی این ظروف استفاده کنید.

پیشنهاد می‌شود هر بار پس از استفاده ظروف تفلون و چدن را با یک اسکاچ نرم و کمی مایع ظرفشویی بشویید.

نکته: به هیچ عنوان از اسکاچ زبر برای شستن ظروف تفلون و چدن استفاده نکنید.

برای جلوگیری از زنگ زدگی احتمالی، پس از شستن ظروف آنها را با یک دستمال تمیز و نرم خشک کنید.

اگر باقی‌مانده غذا به کف ظرف چسبیده بود، کمی آب گرم درون ظرف بریزید و چند دقیقه صبر کنید سپس روی یک اسکاچ نرم کمی مایع ظرفشویی و نمک بریزید و به آرامی ظرف را تمیز کنید.

نکاتی برای نگهداری طولانی مدت ظروف تفلون و چدن

۱. استفاده از شعله مناسب

هرگز ظروف تفلون و چدن را با حرارت بالا گرم نکنید؛ زیرا حرارت بالا باعث خراب شدن زودهنگام این ظروف می‌شود.

۲. استفاده از وسایل مناسب آشپزی

بهترین نوع قاشق و کفگیر برای مخلوط کردن غذا در ظروف تفلون و چدن، قاشق و کفگیر چوبی یا سیلیکونی است. استفاده از کفگیر و قاشق فلزی موجب آسیب رسیدن به این ظروف و ایجاد خراش روی آنها می‌شود.

۳. چرب بودن ظرف قبل از روشن کردن شعله

قبل از شروع پخت و پز اول روغن را درون قابلمه یا ماهی‌تابه تفلون و چدن بریزید و بعد شعله گاز را روشن کنید. به هیچ عنوان ظرف خالی را روی شعله گاز قرار ندهید.

۴. ظروف تفلون و چدن را درون ماشین ظرفشویی نشویید!

برای شستن ظروف تفلون و چدن از ماشین ظرفشویی استفاده نکنید.

۵. برای شست و شوی ظروف تفلون و چدن از پودر ماشین لباسشویی استفاده نکنید!

برای شستن ظروف تفلون و چدن از پودر ماشین لباسشویی استفاده نکنید؛ زیرا ذرات پودر ماشین لباسشویی سخت هستند و موجب خط افتادن در پوشش ظروف تفلون و چدن می‌شوند.

۶. ظروف تفلون و چدن را درون فریزر قرار ندهید

برای فریز کردن مواد غذایی از ظروف تفلون و چدن استفاده نکنید.

۷. ظروف تفلون و چدن را با آب سرد خُنک نکنید

ظروف داغ تفلون و چدن را بلافاصله با آب سرد خُنک نکنید؛ زیرا گرم و سرد شدن آنی ظروف تفلون و چدن به پوشش آنها آسیب وارد می‌کند.

سخن پایانی

با توجه به نکاتی که در این مطلب بیان شد، سعی کنید از ظروف تفلون و چدن به خوبی مراقبت کنید تا مجبور به خرید دوباره آن‌ها نشوید، اما اگر به هر دلیل ظروف تفلون و چدن شما خراب شد به هیچ عنوان آن‌ها را بازسازی نکنید؛ زیرا این کار مورد تأیید وزرات بهداشت نیست و موجب بیماری می‌شود.

منبع: زی سان

Print Friendly, PDF & Email

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *