خواندنی ها, گوناگون

ترفند پخت موچی روی گاز | سه سوته موچی درست کن

تهیه موچی روی گاز یک روش سنتی و محبوب است که در آن از حرارت مستقیم برای پخت خمیر موچی استفاده می‌شود. این روش به دلیل کنترل بیشتر بر روند پخت، محبوبیت زیادی دارد.

Print Friendly, PDF & Email
کد خبر : 16844
شنبه 12 خرداد 1403 - 15:49

برای درست کردن موچی روی گاز می‌توان از دو شیوه کره‌ای یا ژاپنی استفاده کرده و یک خوراکی پرطرفدار و خوش طعم را برای پیش غذا یا دسر فراهم کرد. این شیرینی به واسطه خمیری مهیا می‌شود که در آن آرد گندم، آرد برنج یا آرد حاصل از سایر غلات به عنوان ماده اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حقیقت موچی یک نوع خوراکی مربوط به کشور کره یا ژاپن بوده که می‌توان از آن به عنوان یک دسر لذیذ در بسیاری از محافل و مهمانی ها بهره گرفت. خوشبختانه این امکان وجود دارد حتی اگر فر یا مایکروفر در اختیارتان نبود نیز بتوانید با استفاده از قابلمه آن را بر روی شعله اجاق گاز تهیه کنید. از این رو لازم نیست تا حتماً ابزار و دستگاه خاصی در اختیارتان باشد. در این بخش نحوه درست کردن موچی ژاپنی و کره‌ای را بر روی گاز برایتان شرح می‌دهیم.

مواد لازم

آرد برنج گلوتینوس: ۲ پیمانه

نشاسته ذرت: ۱ پیمانه

روغن: نصف پیمانه

شیر: یک و نیم پیمانه

نمک: نصف قاشق چای‌خوری

پنیر ماسکارپونه: ۲۰۰ گرم

شکر: ۱۰ قاشق غذاخوری

خامه صبحانه: ۳ قاشق غذاخوری

شکلات تخته ای: به مقدار دلخواه (سلیقه‌ای)

رنگ خوراکی: چند قطره (سلیقه‌ای)

طرز تهیه

گام اول؛ تهیه مایه میانی موچی:

در مرحله اول لازم است یک کاسه در اندازه متوسط را انتخاب کرده و در آن پنیر ماسکارپونه، خامه و شکر را به اندازه ۵ قاشق به یکدیگر افزوده و شروع به هم زدن کنید. برای هم زدن این مخلوط می‌توانید از همزن برقی یا دستی استفاده کرده تا ترکیب یکنواخت و صافی از این مواد حاصل شود. سپس درب ظرف را پوشانده و ترکیب حاصل را در یخچال بگذارید تا سرد شود.

گام دوم؛ ترکیب مواد خشک موچی با شیر:

در ادامه آرد برنج، نمک و نشاسته ذرت را از الک رد کرده و مابقی شکر را نیز به آنها اضافه کنید. سپس این مواد را در یک کاسه پیرکس ریخته و با ملایمت شیر را در آن اضافه و مخلوط کنید. می‌توانید با استفاده از یک همزن دستی به طور پیوسته به هم زدن ادامه دهید. چرا که در زمان اضافه کردن شیر به این ترکیب، لازم است تا به طور مداوم آنها را مخلوط کنید تا در نهایت خمیر یکنواخت و صافی را فراهم کنید. توجه داشته باشید که خمیر شما باید فاقد هرگونه گلوله و مواد تجمع یافته باشد. چنانچه بخواهید موچی های را به شکل رنگی تهیه کنید، بهتر است در این مرحله قطراتی از رنگ خوراکی را در این خمیر افزوده و هم بزنید.

همچنین اگر رنگ خوراکی را به شیر افزوده و سپس به مواد خمیر اضافه کنید، رنگ به طور یکنواخت در همه جای آن پخش می‌شود.

گام سوم؛ کش دار کردن خمیر موچی:

در این هنگام در یک کتری مقدار زیادی آب ریخته و بر روی شعله گاز بگذارید تا جوشیده شود. پس از آن ظرف محتوای خمیر موچی را بر روی کتری قرار داده تا در مجاورت بخار آب به روش بنماری پخته شود. بهتر است در ظرف را با یک سلفون پوشانده و پس از سپری شدن ۳ دقیقه، آن را از روی کتری پایین آورده و به اندازه یک دقیقه ورز دهید. این برنامه را تا سه مرتبه با زمانبندی ۳ دقیقه بر روی بخار آب و یک دقیقه ورز دادن ادامه دهید. به طوری که خمیر موچی بافت چسبنده و لطیفی پیدا کند. پس از آن مقداری روغن مایع را به خمیر موچی افزوده و مخلوط کنید.

گام چهارم؛ برش خمیر موچی:

بر روی تخته آشپزخانه مقداری نشاسته ذرت پاشیده و خمیر موچی را بر روی آن بگذارید. همچنین از نشاسته ذرت بر روی خمیر نیز بریزید. پس از آن با استفاده از برنامه خمیر را بر روی سطح باز کرده و پهن کنید. به طوری که ضخامت خمیر در سرتاسر لایه آن به اندازه یک سانتی متر باشد. در این هنگام شما می‌توانید از یک لیوان بزرگ استفاده کرده و با استفاده از لبه آن قالب هایی را بر روی خمیر درآورید. به این ترتیب ‌می توانید خمیرها را به شکل دایره ای بزرگ شکل دهید.

گام پنجم؛ پر کردن خمیر موچی با مواد میانی:

بر روی هر کدام از خمیرهای دایره‌ای، به اندازه کمی از مایه خامه‌ای که تهیه کرده‌اید را قرار دهید. در صورتی که بخواهید موچی شما طعم شکلاتی نیز داشته باشد، پیشنهاد می‌شود مقدار کمی شکلات رنده شده را بر روی مایه خامه‌ای بریزید. پس از آن مابقی خمیر را بر روی این مواد جمع کرده و به شکل توپ درآورید.

به اندازه یک لغایت دو ساعت موچی های پیچیده شده را در یخچال بگذارید تا فرم بگیرند. سپس آنها را سرو کرده و از طعم و مزه آنها لذت ببرید.

Print Friendly, PDF & Email

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *