خواندنی ها, گوناگون

جدیدترین و سریع ترین روش کاهش تضمینی وزن | لاغری با سرکوب پروتئین

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیای سان فرانسیسکو کشف کرده‌اند که با سرکوب پروتئین KLF-15، سلول‌های چربی سفید به چربی‌های بژ که کالری می‌سوزانند، تبدیل می‌شوند. این یافته‌ها می‌تواند گزینه‌های جدیدی برای کاهش وزن باشد.

Print Friendly, PDF & Email
کد خبر : 18306
سه شنبه 12 تیر 1403 - 10:49

با سرکوب تنها یک پروتئین، ذخایر چربی سفید می‌توانند به چربی‌های بژ که کالری‌سوز هستند، تبدیل شوند. این موضوع دانشمندانی را که درمان چاقی را مطالعه می‌کنند، شگفت‌زده کرده است  چرا که این سلول‌های چربی بژ به‌طور مؤثری انرژی می‌سوزانند و فضای سلول‌های چربی سفید را کاهش می‌دهند، که نتیجۀ آن کاهش ذخیرۀ چربی‌ها است. مطالعۀ جدید در مجلۀ پژوهش‌های بالینی منتشر شده است.

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیای سان فرانسیسکو کشف کردند که با سرکوب پروتئینی به نام KLF-15 که در گذشته آن را به عنوان یکی از عوامل مؤثر در متابولیسم سلول شناسایی کرده بودند و میزان آن در چربی‌های کالر‌ی‌سوز بژ و قهوه‌ای بسیار بیشتر است، خود سلول‌ها عملکرد خود را تغییر دادند.

بدون وجود این پروتئین، تنظیم پیش‌فرض برای سلول‌های چربی بژ بود، نه سفید که غالب هستند.

برایان فلدمن، نویسندۀ ارشد این مطالعه گفت: «بسیاری از پژوهشگران فکر می‌کردند که این کار امکان‌پذیر نیست. ما نه تنها نشان دادیم که این رویکرد برای تبدیل این سلول‌های چربی سفید به سلول‌های بژ مناسب است، بلکه نشان دادیم که محدودیت برای انجام این کار آنقدرها هم که فکر می‌کردیم زیاد نیست.»

پیش از این، دانشمندان بر تبدیل سلول‌های بنیادی به چربی‌های قهوه‌ای یا بژ کالری‌سوز تمرکز کرده بودند، که توسط بدن ما به عنوان سوخت برای تنظیم دما استفاده می‌شود. به این ترتیب، این سلول‌ها از طریق ذخایر چربی سوزانده می‌شوند، در حالی که بافت چربی سفید همان ذخایری است که ما در کاهش وزن آن را به سختی از دست می‌دهیم.

تاکنون تصور می‌شد که سلول‌های بنیادی از همان ابتدا مورد نیاز هستند، بنابراین با سرکوب KLF-15، ممکن است کاهش وزن مؤثر و طولانی‌مدت نسبت به آنچه قبلاً تصور می‌شد، بسیار ساده‌تر باشد.

همان‌طور که بسیاری از ما می‌دانیم، پستانداران دارای ترکیبی از چربی قهوه‌ای و سفید هستند، که به تازگی یک بافت چربی بژ هم کشف شده است که در جایی بین آنها قرار دارد. سلول‌های چربی سفید، ذخایر انرژی مازاد هستند که می‌توانند در صورت نیاز به انرژی، اسیدهای چرب آزاد کنند. با وجود این بسیاری از ما ذخایر زیادی از این سلول‌های چربی سفید داریم که نمی‌توانیم از آنها برای سوزاندن آسان کالری و در نتیجه کاهش وزن استفاده کنیم.

سلول‌های چربی بژ مانند بافت چربی قهوه‌ای، به‌طور مؤثر انرژی می‌سوزانند، امّا در سراسر بافت چربی سفید پخش شده‌اند. همان‌گونه که دانشمندان در موش‌ها نشان دادند، با غیرفعال کردن پروتئین KLF-15، سلول‌های چربی بژ بزرگ می‌شوند، فضای سلول‌های چربی سفید را قربانی می‌کنند و باعث کاهش ذخیرۀ چربی به میزان قابل‌توجهی می‌شوند.

فلدمن تأکید کرد: «این اکتشافات می‌توانند تأثیر زیادی بر درمان چاقی داشته باشند.»

در این تحقیق، دانشمندان سلول‌های چربی انسان را کشت کردند تا ببینند چگونه پروتئین KLF-15  توانست ذخایر را به نیروگاه‌های کالری‌سوز تغییر دهد. موضوعی که آنها کشف کردند این بود که پروتئین به‌طور مستقیم گیرنده‌ای به نام Adrb1 را کنترل می‌کند. این یافته با هدف قرار دادن گیرندۀ Adrb3 که قبلاً نتایج بسیار خوبی در موش‌ها داشت، امّا پس از انجام تحقیقات بر روی انسان شکست خورد، فاصلۀ زیادی دارد.

به این ترتیب، دارویی که می‌تواند گیرندۀ Adrb1 را هدف قرار دهد، احتمال دارد همان اثراتی که گیرندۀ Adrb3 در موش‌ها اعمال می‌کند را داشته باشد و ممکن است گزینۀ کاهش وزن بهتری نسبت به درمان‌های GLP-1 باشد که شاید دارای عوارض جانبی گسترده‌ای مانند: عوارض معده، حالت تهوع و سایر نگرانی‌های مربوط به مغز و روده، باشند.

پژوهشگران بر این باور هستند که کشف آنها می‌تواند باعث توسعۀ درمانی شود که رسوبات چربی را بدون تأثیر بر مغز محدود می‌کند و به دلیل طول عمر سلول‌های چربی، اثرات طولانی مدتی به همراه دارد.

منبع: تکناک

Print Friendly, PDF & Email

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *