اخبار ویژه, اقتصادی

خبر مهم | مستمری بازنشستگان پرسنل بانک های ادغامی ۴۰ درصد کاهش یافت

مستمری بازنشستگی هزاران پرسنل بانک های ادغامی ۴۰ درصد کاهش یافته و معیشت پرسنل بانک های ادغامی را به شدت تحت الشعاع قرار داده است.

Print Friendly, PDF & Email
کد خبر : 17657
پنجشنبه 7 تیر 1403 - 18:28

مستمری بازنشستگی هزاران پرسنل بانک های ادغامی ۴۰ درصد کاهش یافت. این خبر در حالی منتشر شده است که با تصمیم سران قوا در سال ۱۳۹۹ تعداد ۵بانک و موسسه (بانک انصار، بانک حکمت ایرانیان، بانک قوامین، بانک مهر اقتصاد و موسسه کوثر) در بانک سپه ادغام شدند.

به تبع این ادغام، کارکنان بانک های ادغامی، علی رغم اینکه قبلاً تابع قانون کار بودند و کارگر محسوب می شدند، کارمند بانک سپه شدند و از ابتدای سال ۱۴۰۱ با تبدیل وضعیت استخدامی، استخدام رسمی دولت در بانک سپه شدند.

به گفته برخی کارکنان بانک ها  این تبدیل وضعیت بر خلاف مواد ۶ و ۹ و ۱۲ و ۲۱ قانون کار و کنوانسیون های بین المللی در حوزه کارگری و قاعده فقهی ابقا ما کان (استصحاب) و بند ۲۰ مصوبه ۳۱بندی سران نظام صورت گرفت.

این وضعیت عملاً در حقوق و مزایای فعلی و بازنشستگی شکاف و کاهش زیادی ایجاد کرده است.

قبل از ادغام و تا ابتدای سال ۱۴۰۱ برای بیش از ۹۵ درصد حقوق و مزایا برای کارکنان بانک های ادغامی به عنوان کارگر لیست بیمه برای سازمان تأمین اجتماعی واریز می شد و طبق همین لیست و معدل دو سال آخر، این کارکنان بازنشسته می شدند.

با تغییر نوع استخدام در حال حاضر برای ۷۰ درصد حقوق و مزایا لیست بیمه به تأمین اجتماعی پرداخت می شود و همین میزان و معدل دوسال آخر، مستمری بازنشستگی کارکنان می شود.

کارکنانی هستند که ۲۵سال حق بیمه زیاد به بیمه تامین اجتماعی پرداخت کرده اند و در شرف بازنشستگی با کاهش بیمه پردازی مواجه شدند و این امر در معیشت آنها تاثیر بسزایی دارد و باعث کاهش حقوق بازنشستگی می شود.

منبع: صنعت مالی

Print Friendly, PDF & Email

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *