خواندنی ها, گوناگون

طرز تهیه خورشت فسنجان با مرغ، خوشمزه و مجلسی

فسنجان یکی از غذاهای محبوب و سنتی ایرانی است که با گوشت قلقلی، مرغ  و گوشت بوقلمون تهیه می‌شود. تقریبا

Print Friendly, PDF & Email
کد خبر : 7018
جمعه 25 اسفند 1402 - 8:31

فسنجان یکی از غذاهای محبوب و سنتی ایرانی است که با گوشت قلقلی، مرغ  و گوشت بوقلمون تهیه می‌شود. تقریبا تمام خانواده‌های ایرانی حتی برای یک بار هم طعم بی‌نظیر این غذا را در مزه‌های ترش، شیرین و ملس چشیده‌اند.

در طرز تهیه فسنجان ، ابتدا پیازها را در روغن تفت دهید و زردچوبه و فلفل را اضافه کنید. تکه‌های مرغ را نیز در روغن سرخ کرده و آب جوش را داخل قابلمه بریزید. در یک قابلمه دیگر گردو چرخ کرده را در روغن تفت دهید تا تغییر رنگ دهد و سپس آب را اضافه کنید. رب گوجه فرنگی و رب انار را داخل قابلمه گردو بریزید. حالا مرغ نیم‌پز شده را داخل قابلمه گردو ریخته و اجازه دهید تا بپزد. در انتها نیز نمک و ترشی خورشت را تنظیم کنید.

برای پخت این غذا روش‌های متنوعی وجود دارد و در این مقاله قرار است به آموزش طرز تهیه خورشت فسنجان با مرغ بپردازیم.

خورشت فسنجان
تعداد نفرات ۴ نفر
زمان آماده‌سازی ۲۵ دقیقه
زمان پخت ۳ الی ۴ ساعت
میزان سختی متوسط

طرز تهیه فسنجان با مرغ مجلسی

در اولین روش برای طرز تهیه فسنجان از مرغ استفاده می‌کنند که غذایی خوشمزه با ظاهر جذاب است. برای کسانی که به هر دلیلی از خوردن گوشت قرمز منع شده‌اند، درست کردن فسنجان با مرغ بهترین انتخاب است.

اگر قرار است برای میهمانی‌ها، خورشت فسنجان با مرغ را سرو کنید، بهتر است آن را به سبک مجلسی بپزید. معمولا برای پخت این غذا برای خانواده می‌توانید از مرغ ریش ریش یا تکه‌های کوچک مرغ استفاده کنید. اما برای پخت مجلسی بهتر است تا قسمت‌هایی مانند سینه و ران مرغ در ابعاد بزرگ را با به کار ببرید.

مواد اولیه خورش فسنجان با مرغ

برای درست کردن خورشت فسنجان از رب انار استفاده می‌شود تا مانند طرز تهیه انار بیج طعم ملس و جذابی به وجود آید. برای پخت خورشت فسنجان با مرغ ملس و مجلسی به مواد اولیه زیر احتیاج دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سینه یا ران مرغ ۴ تکه متوسط
رب انار ۴ قاشق غذاخوری بزرگ
گردوی آسیاب یا چرخ شده ۴۵۰ گرم
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری بزرگ
پیاز ۱ عدد
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
شکر به مقدار لازم

دستور پخت خورشت فسنجان با مرغ

به مواد لازم برای پخت این خورشت خوشمزه اشاره کردیم و حال نوبت به طرز تهیه آن می‌رسد:

مرحله اولاولین قدم برای پخت خورشت فسنجان با مرغ، خورد کردن پیازها به‌صورت نگینی است. بعد از خرد کردن پیازها، آن‌ها را در یک قابلمه به همراه مقدار کمی روغن به خوبی تفت دهید تا خامی پیاز گرفته شده و طلایی شود.

مرحله دومزمانی که پیازها رنگ گرفت، زمان اضافه کردن زردچوبه و فلفل سیاه است. کمی پیازها را با ادویه تفت دهید و سپس تکه‌های مرغ را اضافه کنید. مرغ‌ها باید به خوبی سرخ شوند تا خامی و بوی آن‌ها از بین برود.

مرحله سومزمانی که تمام مرغ‌ها به طور کامل سرخ شدند، ۳ لیوان آب جوش را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و منتظر بمانید تا شروع به جوشیدن کند. در این مرحله ممکن است روی سطح قابلمه کف‌های سفیدی جمع شود که می‌توانید با استفاده از یک قاشق آن‌ها را به آسانی جمع کنید.

مرحله چهارمبعد از به جوش آمدن آب، درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا مرغ به مدت ۳۰ دقیقه بپزد. این مرحله‌ای است که در تمام الگوها و طرز تهیه انواع خورشت فسنجان به کار گرفته می‌شود.

مرحله پنجمدر یک قابلمه‌ جدید مقداری روغن بریزید و گردوی چرخ شده را به آن اضافه کنید. در این مرحله گردوها را تفت دهید تا رنگ آن کمی تغییر کند. بعد از تیره شدن رنگ گردوها، یک پیمانه آب سرد به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا روی شعله با حرارت ملایم بپزد و روغن بیندازد.

مرحله ششمدر این مرحله پس از اینکه گردو کمی روغن پس داد، رب گوجه فرنگی را به همراه رب انار به قابلمه حاوی گردو اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید رب گوجه فرنگی را قبل از اضافه کردن داخل قابلمه، کمی در روغن تفت دهید.

مرحله هفتمبعد از گذشت ۳۰ دقیقه از ترکیب شدن گردو و رب‌ها، گوشت مرغ نیم‌پز شده و نمک را به قابلمه اضافه کنید. در این مرحله ۲ لیوان آب سرد نیز داخل قابلمه بریزید و حداقل ۳۰ دقیقه دیگر به خورشت زمان دهید تا بپزد.

مرحله هشتمدر نهایت طعم خورشت را بچشید و میزان نمک و ترشی آن را تست کنید. در این مرحله اگر دوست دارید خورشت شما طعم شیرینی داشته باشد، باید به آن شکر اضافه کنید و ۱۵ دقیقه دیگر فرصت دهید تا در قابلمه بجوشد و پخته شود.

مرحله نهمطرز تهیه فسنجان به پایان رسید و می‌توانید آن را به همراه پلو یا کته نوش جان کنید. همچنین می‌توانید خورشت فسنجان را برای مهمانی‌ها با برنج زعفرانی یا ته چین سرو کنید.

Print Friendly, PDF & Email

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *