طرز تهیه شله زرد | ویژه ماه رمضان

شله زرد یکی از غذاهای قدیمی و سنتی ایرانی است که به عنوان دسر هم شناخته می‌شود. نکته جالب در مورد شله زرد این است که مانند غذاهایی مثل عدس پلو و قیمه به عنوان یک غذای مناسبتی شناخته می‌شود و به همین دلیل معمولا در مناسبت های خاص مذهبی برای پخش کردن به صورت نذری به مقدار زیاد طبخ می‌شود.
طرز تهیه شله زرد | ویژه ماه رمضان
کد خبر : 7826
سه شنبه 29 اسفند 1402 - 22:39
113 بازدید

طرز تهیه شله زرد نذری برای ۲۰ نفر تفاوت چندانی با طرز تهیه این دسر برای تعداد بیشتر ندارد، بااین‌همه هر قدر مقدار مواد اولیه بیشتر می‌شود خوب‌ عمل‌آوردن آن فوت و فن بیشتری می‌خواهد. بسیاری از افراد طرز تهیه دسر کاملاً ایرانی و خوشمزه را به‌خوبی بلدند و بسیاری هم این دسر لذیذ را به‌صورت آماده خریداری می‌کنند؛ بااین‌حال رنگ و طعم شله زرد نذری برایشان دلچسب‌تر است. اگر دوست دارید دستور پخت شله زرد برای ۲۰ نفر را یاد بگیرید، با این مطلب همراه باشید.

شله زرد نذری برای ۲۰ نفر
تعداد نفرات ۲۰
زمان آماده سازی ۱۵۰ دقیقه
زمان پخت غذا ۹۰ دقیقه
میزان سختی متوسط

شله زرد

شله‌ زرد خوشمزه زعفرانی یا همان persian pudding، یکی از مشهورترین دسرهای ایرانی محسوب می‌شود که با داشتن برنج نیم دانه مرغوب ایرانی و همین طور زعفران، خوراکی خوشمزه و مقوی به حساب می‌آید. پختن شله زرد یک روش مشخص و در عین حال ساده دارد که بیشتر ایرانی‌ها در مورد آن می‌دانند؛ با این همه بهتر است که روش حرفه‌ای تهیه این دسر خوشمزه را دنبال کنید.

پیش از هر چیزی لازم است که مواد اولیه مورد نیاز برای آموزش شله زرد برای ۲۵ نفر یا همان شعله زرد را مشاهده کرده و مطابق با آن‎‌ها، آماده سازی اولیه را پیش ببرید:

مواد شله زرد برای ۲۰ نفر

مواد شله زرد، برای پخت مناسب ۲۰ نفر، به شرح زیر هستند. برای تعداد کمتر می‌توانید مواد را به اندازه مورد نیاز در نظر بگیرید. مثلا برای ۵ نفر مقدار هر ماده را تقسیم بر ۴ کنید.

مواد اولیه میزان لازم
برنج دانه شکسته یا نیم دانه ۴۰۰ گرم
شکر ۲۰۰ گرم
نبات خرد و سابیده شده ۱۵۰ گرم
گلاب ۲.۵ فنجان
خلال بادام ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم
هل سفید (هل شیرینی پزی) ۲/۱ قاشق چایخوری
زعفران ۳/۲ قاشق چایخوری
آب سرد ۶ لیوان
یخ یک قطعه
کره ۸۰ گرم
دارچین برای تزئین به مقدار کافی
خلال پسته برای تزئین به مقدار کافی

طرز تهیه شله زرد

پیش از هر چیزی توجه داشته باشید که اگر شما قبل از این تجربه طرز تهیه شله زرد برای ۴ نفر را داشته باشید، درست کردن شله زرد نذری برای ۲۰ نفره آن نیز تفاوت چندانی نداشته و تنها مواد اولیه بیشتر شده و حجم پخت بالاتر خواهد بود. البته این باعث می‌شود که زحمت بیشتری بابت تهیه آن بکشید؛ اما در فرایند کلی کارت تفاوتی وجود ندارد. طرز درست کردن شله  زرد  نذری را در این مراحل دنبال کنید:

مرحله اول: برنج نیم دانه یا دانه‌شکسته را از یک شب قبل شسته و  در آب و نمک خیس کنید. می‌توانید برای رسیدن به طعم و عطر بهتر برنج را در گلاب خیس کرده یا به ‌مقدار دلخواه به آب گلاب اضافه کنید.

مرحله دوم: برنج را داخل قابلمه بریزید و آب سرد به آن اضافه کنید.

مرحله سوم: اجازه دهید با حرارت کم بپزد و دانه‌های آن به طور کامل از هم باز شده یا به‌ قول معروف شفته شود.

مرحله چهارم: زعفران را همزمان با پخت برنج دم کنید. برای انجام این کار به زعفران مقداری آب جوش اضافه کنید و سپس در آن را برای یک دقیقه ببندید. در مرحله بعدی، مقداری یخ به زعفران اضافه کنید که در نتیجه‌  گرم ‌و سرد ‌شدن به آن شوک اضافه شده و خوش‌رنگ ‌و لعاب‌تر شود.

مرحله پنجم: وقتی برنج به طور کامل پخت، شکر و نبات سابیده‌ شده را به آن اضافه کنید. اگر حس می‌کنید آب برنج زیاد تبخیر شده است و خواستید به آن آب اضافه کنید، این کار را بعد از اضافه‌کردن شکر انجام دهید. از آن جایی که شکر آب می‌اندازد، به‌هیچ وجه قبل از پخته ‌شدن برنج و به ‌اصطلاح شفته ‌شدن آن شکر اضافه نکنید. همین طور شما می‌توانید شکر را در مقداری آب جوش حل کرده، سپس به برنج اضافه کنید.

مرحله ششم: کره را به ‌همراه نیمی از زعفران دم‌کشیده به برنج اضافه کنید.

مرحله هفتم: شله زرد را روی حرارت کم هم بزنید که ته نگیرد.

مرحله هشتم: وقتی شله‌زرد به غلظت دلخواه رسید، هل را بدون حرارت مستقیم و با بخار آب دم کنید و نیمی دیگر از باقی زعفران را به‌همراه گلاب و خلال به آن اضافه کنید.

مرحله نهم: به‌مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در قابلمه را ببندید و آن را با حرارت کم و روی شعله‌پخش‌کن قرار دهید تا آب باقی مانده آن، به خوبی و به طور کامل تبخیر شود. این کار به شما اجازه می‌دهد، به ‌راحتی و بدون آب ‌انداختن شله‌زرد برای دو تا سه روز آن را در یخچال نگهداری کنید.

مرحله دهم: سپس در قابلمه را بردارید و باقی زعفران را با اندکی گلاب به آن اضافه کنید و اجازه دهید شله‌زرد در قابلمه‌ درباز سرد شود که عرق نکند. برای خوشرنگ‌ترشدن زعفران می‌توانید قبل از سردشدن برای دو تا سه دقیقه در قابلمه را ببندید.

مرحله یازدهم: بعد از سردشدن باید شله‌زرد به غلظت دلخواه‌تان رسیده باشد.

مرحله دوازدهم: از آن جا که شله‌زرد بعد از مصرف آب می‌اندازد، بهتر است آن را در ظرف‌های یک‌ نفره سرو کنید.

مرحله سیزدهم: برای تزئین شله زرد عالی مجلسی، می‌توانید پودر دارچین و خلال پسته را به‌صورت و مقدار دلخواه روی سطح شله زردها بپاشید. همین طور تزیین شله زرد با گل محمدی نیز جالب خواهد بود.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.