خواندنی ها, گوناگون

لازانیا با سوسیس ، جذاب ترین مزه ای که میتونی تجربه کنی

لازانیا با سوسیس یک غذای خوشمزه و محبوب است که از لایه های نان لازانیا، سوسیس، سس راگو و پنیر تهیه می‌شود.

Print Friendly, PDF & Email
کد خبر : 17079
سه شنبه 22 خرداد 1403 - 17:55

نان لازانیا به صورت لایه های نازک بر روی هم قرار می‌گیرد و سپس با سوسیس که معمولاً شامل گوشت چرخ کرده و ادویه های مختلف است، سس راگو (سس گوجه فرنگی) و پنیر پوشانده می‌شود. سپس لازانیا با سوسیس در فر می‌رود تا نان لازانیا بپزد و پنیر روی آن طلایی و داغ شود. این غذا معمولاً با سبزیجات تازه یا سالاد سرو می‌شود و یک غذای خوشمزه و سنتی ایتالیایی است.

روش پخت لازانیا با سوسیس در فر

یکی از انواع لازانیا که طعم و مزه خوشایندی داشته و به آسانی در منزل قابل تهیه است، لازانیای سوسیس است. این غذا بسیار خوشمزه بوده و به شیوه های گوناگون و با ساده ترین روش آن را طبخ می‌کنند. به طوری که در بین علاقه مندان لازانیا این نوع، محبوبیت زیادی دارد.‌ در این بخش با ما همراه باشید تا نحوه آماده سازی و تهیه لازانیای سوسیس را به دو روش برایتان شرح دهید.

مواد لازم

مواد لازم برای پخت لازانیا با سوسیس به شرح زیر است:

لازانیا: ۱ بسته

سوسیس: ۲۵۰ گرم (معادل یک پیاله ماست خوری بزرگ)

پنیر پیتزا: ۱۵۰ گرم (سه چهارم لیوان دسته دار)

فلفل دلمه: ۱ عدد

هویج: ۲ عدد

قارچ: ۳۰۰ گرم (معادل یک پیاله ماست خوری بزرگ سر پر)

آب لیموی تازه: ۱ قاشق چای خوری

آویشن: نصف قاشق چای خوری

نمک: ۱ قاشق چای خوری

پاپریکا و فلفل قرمز: هر یک نصف قاشق چای خوری

پودر سیر و پودر پیاز: هر یک نصف قاشق چای خوری

اورگانو و پول بیبر: هر یک نصف قاشق چای خوری (نوعی فلفل به رنگ قرمز شرابی است)

مواد لازم برای پخت سس بشامل به شرح زیر است:

آرد: ۱ قاشق غذا خوری

شیر: ۲ لیوان

کره: ۱۰۰ گرم

پنیر گودا: ۳ ورق

جوز هندی: خیلی کم

فلفل سیاه: نصف قاشق چای خوری

طرز تهیه

گام اول: آماده سازی مواد جهت مایه میانی لازانیا

در نخستین گام برای آنکه مواد میانی لازانیا را تهیه کنید، لازم است قارچ ها را شسته و بلافاصله با یک دستمال تمیز آشپزخانه خشک کنید. سپس قارچ ها را به شکل ورقه‌ای خرد کنید.

 در یک تابه متوسط مقداری کره ریخته و آن را بر روی شعله کم بگذارید تا کره آب شود. قارچ های ورقه‌ای را در تابه ریخته و شعله گاز را بالا ببرید تا به سرعت آب قارچ ها تبخیر شود.

در این هنگام بهتر است مقداری آبلیمو تازه و یا آبلیموی معمولی را به قارچ ها افزوده و مخلوط کنید. افزودن آبلیمو در قارچ ها از سیاه شدن آن جلوگیری کرده و رنگ قارچ ها را سفید نگه می دارد.

 در ادامه مقداری پودر سیر را به قارچ ها اضافه کرده و هم بزنید تا طعم و مزه آن با قارچ ترکیب شود.

 جلد نایلونی سوسیس ها را جدا کرده و آنها را در اندازه های کوچک و به شکل نگینی خرد کنید.

پس از آنکه قارچ ها تفت خورده و از حالت خام در آمدند، سوسیس های خرد شده را به آنها افزوده و هم بزنید.

 هویج ها را پوست گرفته و با استفاده از رنده درشت آن را خرد کنید. هویج‌ های رنده شده را به مخلوط قارچ اضافه کرده و حرارت دهید.

فلفل دلمه‌ای را با آب شسته و پس از خشک کردن در اندازه های کوچک خرد کنید.

هم اکنون فلفل دلمه‌ای های خرد شده را به مخلوط قارچ و هویج افزوده و تفت دهید. فرصت دهید در اثر حرارت عطر و بوی فلفل دلمه‌ای به مشام برسد.

 در صورتی که بخواهید مواد میانی لازانیا ترکیب رنگ زیبایی پیدا کند، پیشنهاد می‌شود فلفل دلمه‌ای ها را به رنگ‌ های مختلف انتخاب کرده و از هر کدام از آنها مقداری را در این مواد اضافه کنید.

 سپس ادویه های همچون نمک، آویشن، فلفل قرمز، پاپریکا، پودر سیر، پودر پیاز، اورگانو و پول بیبر را در این مخلوط افزوده و حرارت دهید تا به خورد مواد رود.

 اجازه دهید چند دقیقه ادویه های مذکور بر روی شعله گاز حرارت دیده و طعم و مزه آن با مواد موجود در تابه ترکیب شود. پس از آن شعله گاز را خاموش کرده و صبر کنید تا مخلوط میانی لازانیا سرد شود.

 هم اکنون فرصت مناسبی است که مقدمات تهیه سس بشامل را مهیا کنید.

گام دوم: تهیه سس بشامل

یک قابلمه کوچک و یا شیرداغ کن را در نظر گرفته و کره را به اندازه تعیین شده در آن بریزید. قابلمه را بر روی شعله ملایم گاز بگذارید تا کره آب شود. سپس آرد را در آن ریخته و شروع به هم زدن کنید. به طوری که آرد در اثر حرارت از حالت خام خارج شده و کره آب شده در همه ذرات آن ترکیب شود. در ادامه شیری را که از نیم ساعت قبل از یخچال بیرون آورده و به دمای محیط رسانده‌اید را به تدریج در قابلمه ریخته و همزمان مخلوط کنید. به این ترتیب مانع گلوله شدن آردها خواهید شد.

در همان حین که مخلوط آرد و شیر در روی گاز حرارت می‌خورد، به طور مداوم هم بزنید تا مانع ته گرفتن سس شوید. پس از آنکه سس مذکور تا حدودی به غلظت رسید، پنیر گودا را در آن افزوده و مخلوط کنید تا کاملاً در سس حل شود. سپس فلفل سیاه، جوز هندی و مقدار کمی نمک را در سس مذکور ریخته و هم بزنید. به این ترتیب طعم و مزه ادویه ها در همه جای سس به طور یکسان پخش می‌شود. هم اکنون ظرف حاوی سس بشامل را از روی گاز کنار بگذارید تا سرد شود.‌

گام سوم: آماده‌سازی ورق های لازانیا

قابلمه بزرگی را انتخاب کرده و بیش از نیمی از آن را آب بریزید. قابلمه را بر روی شعله گاز منتقل کنید تا کاملاً جوشیده شود. پس از آنکه آب موجود در قابلمه به جوش رسید، ورق های لازانیا را یک به یک در آن ریخته و مقداری روغن و نمک نیز در آن بریزید. در حدود ۱۰ دقیقه زمان دهید تا ورق های لازانیا در آب جوش حرارت دیده و نرم شوند.

سپس قابلمه حاوی ورق های لازانیا را در یک آبکش بریزید. پس از آن هر کدام از ورقه های لازانیا را بر روی لبه آبکش آویزان کنید تا به یکدیگر نچسبند.

گام چهارم: چیدن لازانیا و مواد در ظرف

ظرف مناسبی را برای چیدن ورق های لازانیا در نظر بگیرید که قابلیت استفاده در فر را داشته باشد. سپس مقداری سس بشامل بر روی سطح آن ریخته و با استفاده از قلموی آشپزخانه آن را در همه جای کف ظرف پخش کنید.

پس از آن ورقه های لازانیا را طوری در ظرف بچینید که کنار یکدیگر قرار داشته و همه سطح آن را بپوشاند.

در ادامه مقداری از مواد میانی لازانیا را بر روی ورق ها لازانیا ریخته و در همه جای آن پراکنده کنید تا قشر نازکی از این مواد تشکیل شود. سپس سس بشامل را بر روی مخلوط قارچ و سوسیس ریخته و پس از آن پنیر پیتزا را بر روی این مواد بریزید. به همین شکل ورقه دوم لازانیا را بر روی این مواد پهن کرده و مابقی لایه ها را به ترتیبی که برایتان شرح دادیم، بر روی هم بچینید.

توجه داشته باشید که در همه لایه ها سس بشامل را اضافه کرده و پنیر پیتزا را تنها در لایه اول و آخر مواد اضافه کنید. چرا که بودن حجم زیادی از پنیر پیتزا در لازانیا طعم و مزه آن را تغییر می‌دهد.

زمانی که با همین روش لایه ها را چیده و مواد قارچ و سوسیس را بر روی آن قرار دادید، قشر دیگری از پنیر ورقه گودال را بر روی مواد میانی ریخته و مجدداً لایه دیگری از ورقه لازانیا را بر روی آن پهن کنید. این بار بر روی لازانیا سس بشامل را ریخته و پنیر پیتزای فراوان را بر روی آن بریزید.

گام پنجم: پخت لازانیا

از ۱۰ دقیقه قبل از پخت، فر را بر روی دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کنید تا فضای آن گرم شود. سپس روی ظرف لازانیا را با یک ورق آلومینیومی پوشانده و آن را در فر قرار دهید. فرصت دهید تا مواد در اثر حرارت کاملاً پخته شده و به خورد یکدیگر رود. این شرایط موجب می‌شود پنیرها به راحتی در آن آب شود.

در عین حال شما می‌توانید فر را بر روی دمای ۲۴۰ درجه سانتیگراد قرار داده و مدت زمان پخت را به ۲۰ دقیقه کاهش دهید.

پیشنهاد می‌شود در ۵ دقیقه آخر پخت شعله گریل را روشن کرده و بگذارید پنیر پیتزای روی لازانیا برشته و طلایی رنگ شود.

گام ششم: سرو لازانیا

پس از طی این مدت ظرف حاوی لازانیا را از فر خارج کنید تا خنک شود. پس از سرد شدن لازانیا می‌توانید آن را برش زده و با سس تزیین کنید. همچنین می‌توانید برگ های تازه نعنا و گشنیز را روی لازانیا چیدمان کرده و شکل زیبایی به آن ببخشید.

هم اکنون لازانیای قارچ و سوسیس شما مهیای سرو است. شما می‌توانید این لازانیا را با دورچین های مختلف همچون زیتون، سالاد کاهو و کلم نوش جان کنید.

Print Friendly, PDF & Email

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *