خواندنی ها, گوناگون

مربای انجیر و گردو ی دسر ساده و سنتی

مربای انجیر و گردو یک دسر سنتی و خوشمزه است که از ترکیب انجیر تازه یا خشک و گردو تهیه می‌شود. این مربا با بافت غنی و طعم معطر و شیرین خود، یکی از انواع مرباهای محبوب در بسیاری از فرهنگ‌ها، به ویژه در کشورهای خاورمیانه و حوزه مدیترانه است.

Print Friendly, PDF & Email
کد خبر : 18445
چهارشنبه 13 تیر 1403 - 15:19

انجیر دارای خواص تغذیه‌ای فراوانی است و گردو نیز سرشار از چربی‌های سالم و امگا ۳ است. در این بخش نحوه مربا انجیر و گردو را به شیوه مجلسی و به طور کامل برایتان شرح می‌دهیم. پس ما را همراهی کنید.

مواد لازم

مواد لازم برای پخت مربای انجیر و گردو به شرح زیر است:

انجیر: ۱ کیلوگرم

شکر: ۷۰۰ گرم

مغز گردو: ۱۰۰ گرم (معادل نصف پیاله ماست خوری کوچک)

آب: ۲ لیوان

آب لیمو: ۲ قاشق غذاخوری

گلاب: ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه

گام اول:

در وهله اول جهت تهیه مربای انجیر و گردو لازم است آب و شکر را به میزانی که برای شما تعیین کردیم، در یک قابلمه با ابعاد متوسط ریخته و آن را بر روی شعله گاز بگذارید. بهتر است شعله گاز را در حالت متوسط بگذارید. سپس فرصت دهید ذرات شکر در اثر حرارت در آب حل شود.

گام دوم:

در ادامه میوه های انجیر را با ملایمت شسته و اضافه دنباله آن را بگیرید. پس از آنکه آب موجود در قابلمه شروع به قل زدن کرد، شعله گاز را در زیر آن به حالت ملایم درآورید. سپس انجیرها را به همراه مغز گردو در محلول آب و شکر در قابلمه ریخته و فرصت دهید در حدود ۴۵ دقیقه بر روی شعله ملایم گاز پخته شوند.

گام سوم:

در نظر داشته باشید مدت زمانی که برای پخت انجیر در شربت منظور می‌کنیم، بر اساس میزان سفتی انجیرها تعیین می‌شود. در صورتی که بافت انجیر در حالت معمول بوده و زیاد سفت نباشد، مدت ۴۵ دقیقه برای پخت آن کفایت می‌کند. ولی اگر متوجه شدید انجیرها بسیار سفت و سخت بودند، حداقل مدت یک ساعت و یا حتی بیشتر از آن لازم است در شربت مانده و پخته شوند. در طی این مدت چند بار به مرباها سر زده و با ملایمت آن را هم بزنید تا ته نگیرد.

گام چهارم:

پس از آنکه مدت زمان لازم جهت پخت انجیرها سپری شده و آنها کاملاً نرم و پخته شدند، مقداری آبلیمو ترش و گلاب را در آن اضافه کرده و به مدت ۵ دقیقه حرارت دهید. در ادامه شعله گاز را خاموش کرده و قابلمه را کنار بگذارید تا حرارت از مربای انجیر خارج شود.

گام پنجم:

هم اکنون یک دمکنی مناسب را انتخاب کرده و درب قابلمه را در آن بپوشانید. دمکنی را بر روی قابلمه گذاشته و اجازه دهید مربای انجیر در حدود یک شب به همین ترتیب در قابلمه مانده و استراحت کند. چنانچه پس از سپری شدن یک شب متوجه شدید مربای انجیر و گردو آب پس داده بود، لازم است برای بار دوم تنها به مدت چند دقیقه قابلمه را بر روی شعله گاز بگذارید تا آب اضافی آن تبخیر شود.

گام ششم:

اگر پس از آنکه یک شب از استراحت دادن مربای انجیر در قابلمه گذشت و بافت آن کاملاً یکنواخت و چسبناک بود، بدانید که هم اکنون مربای شما کاملاً آماده است. جهت نگهداری می‌توانید این مربا را در بطری‌های شیشه‌ای درب دار ریخته و در یخچال منتقل کنید.

در عین حال شما می‌توانید برای آنکه مربای انجیر و گردو را در مدت زمان زیاد نگهداری کنید، آن را در فریزر قرار داده و منجمد نمایید.

Print Friendly, PDF & Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *