خواندنی ها, گوناگون

نور نمایشگرها در شب خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد

دانشمندان دانشگاه فلیندرز در یک مطالعۀ گسترده بر روی ۸۵هزار نفر، کشف کردند که قرار گرفتن در معرض نور نمایشگرها در شب، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد.

Print Friendly, PDF & Email
کد خبر : 17689
پنجشنبه 7 تیر 1403 - 23:57

اندرو فیلیپس، نویسندۀ ارشد این مقاله گفت: «قرار گرفتن در معرض نور نمایشگرهای دیجیتال در شب می‌تواند ریتم شبانه‌روزی بدن ما را مختل کند و باعث تغییراتی در ترشح انسولین و متابولیسم گلوکز شود.»

تغییرات در ترشح انسولین و متابولیسم گلوکز ناشی از اختلال در ریتم شبانه‌روزی بدن بر توانایی آن در تنظیم میزان قند خون تأثیر می‌گذارد، که در نهایت می‌تواند باعث ایجاد دیابت نوع ۲ شود.

با استفاده از داده‌های بیوبانک بریتانیا، ۸۴۷۹۰ شرکت‌کننده که از سنسورهای نور مچ دست به مدت یک هفته بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶ استفاده می‌کردند، ۹ سال بعد مورد ارزیابی قرار گرفتند.

با جمع‌آوری ۱۳ میلیون ساعت داده‌ از این حسگرهای نور، محققان به این نتیجه رسیدند که خطر ابتلا به دیابت در مراحل بعدی زندگی تا ۶۷ درصد بیشتر است. دانشمندان همچنین متوجه شدند با مدت زمانی که در معرض نور قرار می‌گیرید، مستقل از رفتارهای روز، این خطر افزایش می‌یابد.

داده‌های موجود از این فرضیه پشتیبانی می‌کنند که نور باعث سرکوب یا تغییر ریتم‌های شبانه‌روزی مرکزی بدن می‌شوند و آنها را در فاز غیر طبیعی قرار می‌دهند، امکان دارد شیوۀ ترشح انسولین و متابولیسم گلوکز را نیز تغییر دهند.

آنها در این مطالعه بیان کردند: «به عنوان نمونه ممکن است اختلال در ریتم شبانه‌روزی، باعث شود تا ملاتونین یا گلوکوکورتیکوئید در ساعات بیداری غلظت بالایی از خود نشان دهند، در نتیجه ترشح انسولین پانکراس افت می‌کند و تولید گلوکز کبدی در زمان‌هایی که همزمان با مصرف غذا است، افزایش می‌یابد.»

ناهماهنگی مداوم شبانه‌روزی امکان دارد سبب افزایش مداوم گلوکز پس از غذا شود و با افزایش اندازه و التهاب سلول‌های چربی، شروع به ایجاد دیابت نوع ۲ کند و در نتیجه مقاومت به انسولین و ترشح نشانگرهای التهابی مانند اینترلوکین-۱β را داشته باشیم، که عملکرد سلول‌های بتا پانکراس را مهار می‌کنند.

در حالی که سبک زندگی و رفتارهایی مانند شیفت کاری و الگوهای خواب نامنظم بر خطر ابتلا به دیابت تأثیر می‌گذارد، محققان این عوامل دیگر را در هم نظر گرفته‌اند و متوجه شدند که قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی بین ساعت ۱۲:۳۰ تا ۶ صبح یک مشکل مهم برای سلامتی ایجاد می‌کند. محققان می‌گویند که محدودیت قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی بین این ساعت‌ها، در راستای حفظ ریتم شبانه‌روزی برای بسیاری از افراد راهی آسان در زمینۀ کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ است.

فیلیپس در این زمینه اعلام کرد: «نتایج نشان داد که قرار گرفتن در معرض نور نمایشگرها در شب با افزایش خطر ابتلا به دیابت همراه است و یک رابطۀ وابسته به دوز بین قرار گرفتن در معرض نور و این خطر وجود دارد. یافته‌های ما نشان می‌دهد که کاهش قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی در شب و حفظ یک محیط تاریک امکان دارد راهی آسان و ارزان برای جلوگیری یا به تأخیر انداختن ابتلا به دیابت باشد.»

این مطالعه در مجلۀ The Lancet Regional Health منتشر شد.

منبع: تکناک

Print Friendly, PDF & Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *