خواندنی ها, گوناگون

چرا ۲۵ اردیبهشت روز فردوسی نام‌گذاری شد؟

۲۵ اردیبهشت روزی است که فردوسی سرودن شاهنامه را بعد از ۳۰ سال به پایان رساند و به همین علت امروز روز بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی نام گرفته است.

Print Friendly, PDF & Email
کد خبر : 16248
سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 11:14

فردوسی در طول دوران زندگی اش اثری خلق کرد که تاثیرگذاری آن در فرهنگ و تاریخ ادبیات ایران از هزاران کتاب فراتر است. شاهنامه فردوسی اثری منظوم با بیش از ۶۰ هزار بیت است.درون مایه شاهنامه بر اساس آزادخواهی و آزادگی مردم ایران است و به سه دوره اساطیری، پهلوانی و تاریخی تقسیم می شود.

این کتاب توسط بنداری اصفهانی در سال ۶۰۱ خورشیدی برای اولین بار به عربی ترجمه شد و پس از آن افراد دیگری آن را به زبان های دیگر برگرداندند. اهمیت شاهنامه تنها به دلیل وجهه ادبی این اثر نیست؛ بلکه این اثر شناسنامه ای مکتوب از اجداد ایرانیان است.

مصادف با این روز، جشن های متفاوتی درمجموعه های فرهنگی در سراسر ایران برگزار می شود. این روز، روز جهانی فردوسی نیز هست. برای بزرگداشت و یادآوری چنین شخصیت برجسته ای در تاریخ ادبیات در سراسر کشور در روز فردوسی برنامه های مختلفی مانند مراسم های شاهنامه خوانی برگزار می شود.

هر سال در این روز آئین های بزرگداشت فردوسی و شاهنامه در دانشگاه ها و نهادهای پژوهشی برگزار می شود. برای تمامی علاقه مندان در روز فردوسی رفتن به آرامگاه این شاعر بزرگ رایگان است.

منبع: نمناک

Print Friendly, PDF & Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *