خواندنی ها, گوناگون

طعم متفاوت این دسر شما را به پس‌کوچه‌های پاریس می‌برد

کرپ سوزت یکی از دسر های کلاسیک و معروف فرانسوی است که به خاطر طعم بی نظیر و ظاهر جذابش معروف است.

Print Friendly, PDF & Email
کد خبر : 16132
یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 - 15:24

کرپ سوزت شامل کرپ های نازکی است که در سسی از کارامل، آب پرتقال، کره و شکر آب شده، مزه‌دار و سرو می‌شوند. گاهی اوقات برای افزودن طعم بیشتر، به این ترکیب آب لیموترش و پوست پرتقال رنده شده نیز اضافه می‌شود.

روش سنتی سرو  شامل آتش زدن سس در حضور میهمانان است که به این دسر حالتی نمایشی می‌بخشد و عطر و طعم آن را متفاوت می‌کند. این کار معمولاً با افزودن مایعی مانند لیکور پرتقال (مثلاً گراند مارنیه یا کوراکائو) به سس و ایجاد شعله انجام می‌شود. البته در دستور های خانگی و بسیاری از رستوران ها، بدون استفاده از این روش نیز کرپ سوزت سرو می‌شود.

در هر حال، نکته کلیدی در تهیه کرپ سوزت، توجه به ظرافت و نازکی کرپ ها و تعادل طعم های شیرین، ترش و کرمی در سس است که باعث ایجاد تجربه غذایی لذت بخش و خاطره انگیز می‌شود.

این دسر معمولاً به عنوان یک دسر خوشمزه و شیرین مناسب برای وعده های بعد از ناهار یا شام سرو می‌شود. با وجودی که کرپ یک صبحانه یا میان وعده از کشور فرانسه بوده که در میان ساکنین آنجا بسیار متداول است، ولی در کشور ما نیز طرفداران زیادی را با خود همراه کرده است. چرا که معمولاً کرپ ها برای وعده صبحانه گزینه خوبی محسوب شده و حتی برای پذیرایی در مهمانی و دورهمی ها نیز کاربرد زیادی داشته و رایج است.

در این محتوا تصمیم گرفتیم طرز تهیه و پخت کرپ سوزت را به شما آموزش دهیم. وجه تفاوت این کرپ با سایر کرپ ها سسی است که جهت سرو از آن استفاده شده و طعم و مزه دلچسبی به کرپ می‌بخشد.

مواد لازم

مواد لازم برای پخت کرپ سوزت به شرح زیر است:

شیر: ۱ پیمانه

تخم مرغ: ۱ عدد

وانیل: کمی

شکر: ۲ قاشق غذا خوری

کره: ۳۰ گرم با دو قاشق غذاخوری

آرد: ۱ پیمانه سر خالی

مواد لازم برای سس

آب پرتقال: ۱ پیمانه

آب لیمو ترش: نصف یک عدد لیمو

پوست پرتقال رنده شده: کمی

کره: صد گرم

طرز تهیه

گام اول:

در ابتدا برای کرپ سوزت لازم است یک کاسه بزرگ را انتخاب کرده و در آن به اندازه یک پیمانه شکر که کاملاً به دمای محیط رسیده را به همراه یک تخم مرغ کامل، مقدار کمی وانیل، ۲ قاشق غذاخوری شکر (با توجه به سلیقه و مزاج خودتان کمی بیشتر یا کمتر) و کره به اندازه ۳۰ گرم یا معادل ۲ قاشق غذاخوری به شکل آب شده ریخته و شروع به هم زدن کنید. در نظر داشته باشید که همه مواد را از نیم ساعت پیش در فضای آشپزخانه بگذارید تا با محیط هم دما شوند.

گام دوم:

با استفاده از یک همزن دستی این مواد را به خوبی مخلوط کرده و ترکیب کنید. سپس یک پیمانه آرد را آرام آرام به این مخلوط افزوده و هم بزنید. به طوری که مایه یکنواخت و صافی از آن به دست آید.‌ در صورتی که تخم مرغ های شما درشت تر و یا کوچکتر از حد معمول باشد، ممکن است به مقدار خیلی کم آرد بیشتری لازم شده و یا اینکه کمتر از آن استفاده شود.‌

گام سوم:

اطلاع داشته باشید که پس از ترکیب و مخلوط کردن مواد کرپ، لازم است غلظت مایه شما کمی از ماست هم زده شل تر باشد. سپس تابه مناسب جهت پخت کرپ و پنکیک و یا یک ماهیتابه تفلون را انتخاب کرده و بر روی شعله متوسط بگذارید تا به تدریج داغ شود. با یک ملاقه مقداری از مایه کرپ را جدا کرده و به حالت دورانی بر روی سطح تابه بریزید. به طوری که این مایه همه سطح تابه را بپوشاند.

گام چهارم:

بدانید که در هنگام پخت کرپ لزوماً شعله زیر تابه را کم کنید. با توجه به ضخامت سطح تابه، پس از گذشت یک الی دو دقیقه با یک کفگیر پلاستیکی لبه کرپ را با ملایمت از تابه بلند کرده و آن را پشت و رو کنید تا سطح دیگر نیز برشته شود.

با همین روش مابقی خمیر کرپ را نیز در تابه سرخ کنید.

گام پنجم:

برای درست کردن سس کرپ سوزت، به اندازه یک سوم پیمانه شکر را در یک تابه ریخته و بر روی شعله متوسط بگذارید. پس از گذشت مدتی آرام آرام دانه های شکر آب شده و مایع کاراملی از آن مشاهده می‌شود. در این حین شما می‌توانید به آرامی شکر را در تابه هم زده و تکان‌های آرامی به ظرف تابه بدهید تا گرما به یک اندازه در همه سطح آن منتقل شده و باعث سوختن شکر نشود.

گام ششم:

پس از آن که شکر آب شده به رنگ قهوه‌ای درخشان درآمد، به اندازه یک پیمانه آب پرتقال و آب گرفته شده از نصف لیمو ترش را در آن بریزید. در این هنگام به سرعت شکر آب شده غلیظ و سفت می‌شود. ولی پس از لحظاتی که بر روی حرارت مانده و شروع به قل زدن کرد، آب پرتقال و آب لیمو ترش در آن حل شده و رقیق می‌شود.

سپس پوست پرتقال های رنده شده را که قبلاً تلخی آن را گرفته‌اید، به این مایع اضافه کنید. در ادامه کره را در آن بریزید تا با حرارت مایع شکر آب شده و در آن مخلوط شود.

گام هفتم:

پس از آنکه کره در سس آب شد، کرپ ها را به شکل چهار لا تا زده و در ظرف سس بگذارید. به شکلی که سس کاملاً روی کرپ ها را بپوشاند. با همین ترتیب لازم است کرپ ها در این سس به مدت ۱۰ دقیقه بر روی شعله کم قرار بگیرد تا سس به همه جای کرپ نفوذ کرده و طعم بگیرد.

وقتی کره آب شد، کرپ ها را چهار لا تا می کنیم و می گذاریم داخل سس تا ده دقیقه بماند و اجازه می دهیم روی حرارت ملایم باقی بماند تا سس جذب کرپ ها شود. کرپ های پخته و غرق شده در سس پرتقال و کره با عطر شکر کاراملی ما آماده است.

Print Friendly, PDF & Email

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *