جامعه

فیتنس یا تناسب اندام چیست و چه فوایدی دارد؟

اگر می خواهید یک اندام زیبا و جمع و جور داشته باشید بهتر است سراغ تمرینات فیتنس بروید. در این

Print Friendly, PDF & Email
کد خبر : 3798
شنبه 12 اسفند 1402 - 17:11

اگر می خواهید یک اندام زیبا و جمع و جور داشته باشید بهتر است سراغ تمرینات فیتنس بروید. در این نوع ورزش افزایش توده عضلانی ملاک نیست و می توان چربی ها را تا حد بسیار زیادی از بین برد. در حقیقت در این رشته ورزشی جذاب چیزی به نام عضلات حجیم و بدن های رگدار وجود ندارد.

ورزش فیتنس چیست؟

ورزش فیتنس یا تناسب اندام طیف وسیعی از تمرینات را در برمی‌گیرد که همگی روی ترکیب بدن (مقدار و نحوه‌ی توزیع چربی و عضله)، قدرت و استقامت عضلات، چابکی، انعطاف‌پذیری و تعادل و هماهنگی تمرکز دارند.

ورزش فیتنس انواع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها ورزش فیتنس فانکشنال است. در این نوع ورزش روی عضلاتی تمرکز می‌شود که درگیر حرکات و فعالیت‌های روزمره هستند. این تمرینات با قوی‌ کردن بدن به شما در انجام کارهای روزمره کمک می‌کنند و خطر آسیب‌دیدگی را کاهش می‌دهند.

اگر ورزش فیتنس با رژیم غذایی سالم همراه باشد، می‌تواند ذخایر چربی را کاهش دهد و شما را به فرم بدنی ایدئال‌تان برساند. در حقیقت، این ورزش معمولا به کسانی توصیه می‌شود که می‌خواهند لاغر شوند و در عین حال یک اندام زیبا داشته باشند.

وزرش فیتنس شامل چه تمریناتی است؟

چند مولفه‌ی اصلی برای ورزش‌های فیتنس وجود دارد که همه‌ی آن‌ها برای ایجاد یک روتین ورزشی کامل مهم هستند. در ادامه می‌توانید با مواردی که لازم است در تمرین هفتگی گنجانده شوند آشنا شوید.

۱. ورزش هوازی (قلبی-عروقی)

ورزش هوازی پایه و اساس تمام برنامه‌های ورزشی فیتنس است و دلیل خوبی هم برای این موضوع وجود دارد. به گفته‌ی انجمن قلب آمریکا، این نوع فعالیت بدنی که ورزش قلبی-عروقی یا کاردیو هم نامیده می‌شود، ضربان قلب و تعداد تنفس شما را افزایش می‌دهد و آمادگی قلبی- تنفسی‌تان را بهبود می‌بخشد. ورزش‌های هوازی شامل فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی سریع، دویدن، دوچرخه‌سواری، شنا، تنیس و طناب زدن هستند.

 

۲. تمرین قدرتی

انجام تمرینات قدرتی به‌خصوص با افزایش سن یک راه‌ی مهم برای بهبود تحرک و عملکرد کلی است. چون با بالا رفتن سن، توده‌ی عضلانی خود را از دست می‌دهید که این می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر کیفیت زندگی شما داشته باشد. به اعتقاد کارشناسان، تمرینات قدرتی استخوان‌ها و عضلات را می‌سازند و داشتن عضلات بیشتر می‌تواند از بدن شما در برابر زمین خوردن و شکستگی‌هایی که در سنین بالا اتفاق می‌افتند محافظت ‌کند.

تمرین قدرتی یا مقاومتی، تمرینی است که سعی می‌کند با تمرکز روی یک عضله یا گروهی از عضلات باعث انقباض آن‌ها در مقابل مقاومت خارجی شود. این تمرینات عبارتند از: بلند کردن وزنه یا دمبل، استفاده از کش‌های مقاومتی یا وزن بدن، حمل بارهای سنگین و حتی باغبانی که نیازمند تلاش و انرژی زیاد باشد.

۳. انعطاف‌پذیری (فلکسیبیلیتی) و جنبش‌پذیری (موبیلیتی)

انعطاف‌پذیری به توانایی تاندون‌ها، عضلات و رباط‌ها برای کشش اشاره دارد، در حالی که جنبش‌پذیری به توانایی بدن برای حرکت دادن یک مفصل در دامنه‌ی حرکتی کامل آن اطلاق می‌شود.

هیچ توصیه‌ی خاصی در مورد اینکه باید چند دقیقه در روز فعالیت فلکسیبیلیتی یا موبیلیتی داشته باشید، وجود ندارد. به علاوه، از آنجا که تحقیقات کافی روی این فعالیت‌ها انجام نشده است، فواید آن‌ها برای سلامتی مشخص نیست. با این حال، در بعضی از دستورالعمل‌ها به این نکته اشاره شده است که تمرینات فلکسیبیلیتی برای تناسب اندام مهم هستند.

همچنین توصیه می‌شود که افراد مسن تمرینات تعادلی را در برنامه‌ی تناسب اندام هفتگی خود بگنجانند. شواهد حاکی از آن است که ورزش منظم که شامل تمرینات تعادلی است می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی خطر زمین خوردن را در سالمندان کاهش دهد. زمین خوردن ممکن است به آسیب‌های جدی و ناتوان‌کننده منجر شود.

۴. استراحت و ریکاوری

در نظر گرفتن روزهای استراحت و ریکاوری در برنامه‌ی فیتنس به بدن شما این فرصت را می‌دهد که آسیب طبیعی که در طول ورزش به عضلات وارد می‌شود را ترمیم کند. ورزش به عضلات و بدن استرس وارد می‌کند و ترمیم یا التیام این استرس می‌تواند به تناسب اندام یا قوی‌تر شدن شما کمک ‌کند.

در روزهای ریکاوری می‌توانید به‌طور کامل فعالیت بدنی را کنار بگذارید یا ورزش‌هایی با فشار و شدت کم مانند پیاده‌روی و یوگای سبک انجام دهید. بعضی از کارشناسان توصیه می‌کنند که هر روز در فضای باز به‌مدت ۱۰ دقیقه پیاده‌روی کنید.

داشتن روزهای استراحت و ریکاوری به این معنی نیست که روی مبل بی‌حرکت بنشینید، بلکه منظور این است که فعالیت بدنی شدید یا چالش‌برانگیز نداشته باشید.

مهم‌ترین فواید ورزش فیتنس چیست؟

ورزش فیتنس بانوان و آقایان فواید زیادی برای سلامتی دارد که عبارتند از:

۱. خلق و خو را تقویت می‌کند

بر اساس تحقیقات، ورزش منظم از شما در برابر افسردگی و اضطراب محافظت می‌کند. علاوه بر این، می‌تواند به کنترل علائم افسردگی و درمان آن کمک کند. ورزش احتمالا باعث کاهش التهاب می‌شود، یعنی چیزی که مشخص شده است در افراد مبتلا به افسردگی افزایش می‌یابد. به گفته‌ی محققان، این احتمال وجود دارد که فعالیت بدنی بتواند تغییرات مطلوبی را در مغز ایجاد کند.

۲. خواب را بهبود می‌بخشد

ورزش به شما کمک می‌کند که در طول شب خواب آرام‌تری داشته باشید. از ۳۴ مطالعه‌ی انجام‌شده در مورد ورزش، ۲۹ مطالعه نشان دادند که ورزش کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد و با دوره‌های طولانی خوابیدن مرتبط است.

به نظر می‌رسد که ورزش به تنظیم ساعت بدن کمک می‌کند (به گونه‌ای که در زمان‌های مناسب هوشیار هستید یا خواب‌آلوده می‌شود)، با ایجاد تغییرات شیمیایی در مغز روی خواب تاثیر مثبت می‌گذارد و همان‌طور که تحقیقات گذشته نشان داده‌اند اضطراب پیش از خواب را کاهش می‌دهد. اضطراب یکی از عواملی است که باعث می‌شود در طول شب بیدار بمانید و برای خوابیدن دچار مشکل شوید.

با این حال، ذکر این نکته ضروری است که ورزش شدید که خیلی نزدیک به زمان خواب انجام می‌شود (در عرض یک یا ۲ ساعت قبل از خواب) می‌تواند خوابیدن را برای بعضی از افراد دشوارتر کند و به همین دلیل باید در ساعت‌های ابتدایی روز انجام شود.

۳. در درازمدت باعث بهبود وضعیت سلامتی می‌شود

تحقیقات ثابت کرده‌اند که ورزش سلامت مغز و استخوان را بهبود می‌بخشد، توده‌ی عضلانی را حفظ می‌کند (به طوری که با افزایش سن ضعیف نمی‌شوید)، زندگی جنسی را تقویت می‌کند، عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد و خطر بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان و سکته‌ی مغزی را کاهش می‌دهد.

محققان در یک مطالعه که روی بیش از ۱۱۶ هزار بزرگسال انجام شد، در مورد اینکه فواید ورزش فیتنس چیست تحقیق کردند و به این نتیجه رسیدند که انجام ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه فعالیت بدنی در هفته، خطر مرگ به دلایل مختلف را ۱۹ درصد کاهش می‌دهد.

۴. به کنترل بیماری‌های مزمن کمک می‌کند

ورزش به عملکرد بهتر بدن کمک می‌کند و این مزیت شامل کنترل بیماری‌های مزمن هم می‌شود. اگر به آرتروز، فشار خون بالا، دیابت نوع ۲، مولتیپل اسکلروزیس (ام‌اس)، بیماری پارکینسون و زوال عقل مبتلا هستید یا سابقه‌ی ابتلا به سکته‌ی مغزی و سرطان را دارید، فعالیت بدنی برایتان مفید است.

ورزش به تسکین درد، بهبود حساسیت به انسولین و کنترل قند خون، افزایش دامنه‌ی حرکتی مفاصل و بهبود سلامت قلب کمک می‌کند و خطر ابتلا به سایر بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، می‌تواند در حفظ سلامت روان هم نقش داشته باشد.

چنانچه به یک بیماری مزمن مبتلا هستید و می‌خواهید فعالیت بدنی خود را افزایش دهید، پیاده‌روی می‌تواند برای شروع گزینه‌ی مناسبی باشد. اکثریت قریب به اتفاق مردم برای شروع پیاده‌روی به مجوز پزشک نیاز ندارند، مگر اینکه پزشک به شما گفته باشد که نباید این کار را انجام دهید. اگر در حین پیاده‌روی یا هر نوع فعالیت دیگری با تنگی نفس، درد قفسه‌ی سینه یا سایر علایم نگران‌کننده‌ مواجه شدید، حتما با پزشک معالج خود تماس بگیرید.

چگونه ورزش فیتنس را در خانه شروع کنید؟

ورزش کردن در خانه به این معنی است که می‌توانید از رفت‌و‌آمد به باشگاه صرف‌نظر کنید که این باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌های شما می‌شود.

اگر ورزش را به‌تازگی شروع کرده‌اید، ورزش‌های ساده (اسکات، لانج و حرکت شنا) که با وزن بدن انجام می‌شوند می‌توانند به عضله‌سازی در طول تمرینات مقاومتی کمک کنند.

Print Friendly, PDF & Email

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *