خواندنی ها, گوناگون

طرز تهیه تاکو | غذایی مکزیکی با محبوبیت جهانی

آیا می‌دانید که چهارم اکتبر هر سال، به نام «روز جهانی تاکو» نامگذاری شده است؟ شاید چیزی که باعث شده

Print Friendly, PDF & Email
کد خبر : 6612
چهارشنبه 23 اسفند 1402 - 10:09

آیا می‌دانید که چهارم اکتبر هر سال، به نام «روز جهانی تاکو» نامگذاری شده است؟ شاید چیزی که باعث شده طرز تهیه تاکو اینقدر پرطرفدار شود، تنوع، خوشمزگی و سادگی پخت این غذای خیابانی مکزیکی باشد. تا جایی که برخی معتقدند تاریخچه طبخ این غذا، به قرن ۱۸ میلادی و کارگران معادن نقره مکزیک بازمی‌گردد، زیرا آن‌ها به دنبال غذاهایی جمع و جور و ساندویچی بودند. به هر حال، این ساندویچ‌های خوشمزه مکزیکی، امروزه شهرت جهانی دارند و به دلیل تنوع مواد غذایی خود می‌توانند به راحتی هر سلیقه‌ای را راضی نگه دارند. در ادامه، جدول مشخصات غذایی این لقمه مکزیکی را با هم می‌خوانیم:

تاکو
زمان آماده سازی ۱۵ دقیقه
زمان پخت غذا ۱.۵ تا ۲ ساعت
میزان سختی متوسط

طرز تهیه تاکو

تهیه تاکو شامل ۳ مرحله است. شما در ابتدا باید مقداری نان تورتیلا آماده کنید. مرحله بعدی مربوط به آماده‌سازی مواد داخلی تاکو است و در نهایت، سس مخصوص این غذا تهیه می‌شود. البته فراموش نکنید که پیش از شروع کار، بر اساس دستوری که در ادامه می‌خوانید، مقداری ادویه تاکو آماده کرده و در کنار سایر مواد اولیه قرار دهید. در ادامه، تمام مواد لازم و مراحل طرز تهیه این غذای خوشمزه مکزیکی آمده است:

مواد لازم برای تهیه ادویه تاکو

اگر می‌خواهید یک ادویه مخلوط خانگی داشته باشید، مواد جدول زیر را آماده کنید. البته شما می‌توانید ادویه تاکو را از عطاری‌ها هم تهیه کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
پودر فلفل قرمز ۲ قاشق چایخوری
پرک فلفل قرمز نصف قاشق چایخوری
پودر زیره سبز ۲ قاشق چایخوری
پودر فلفل سیاه ۱ قاشق چایخوری
پودر آویشن نصف قاشق چایخوری
پودر سیر نصف قاشق غذاخوری
پاپریکا نصف قاشق چایخوری
نمک ۱ قاشق چایخوری

 

برای تهیه این ادویه، کافی است تمام مواد جدول بالا را با هم مخلوط کرده و داخل ظرفی دربسته بریزید. از این ادویه مخلوط برای پخت انواع غذاهای دیگر هم می‌توان استفاده کرد.

مواد لازم برای تهیه نان تورتیلا

در مکزیک برای تهیه این نان مخصوص، از آرد ذرت استفاده می‌شود، اما شما می‌توانید از آرد گندم و یا مخلوطی از هر دو آرد هم استفاده کنید. مواد لازم برای تهیه نان تورتیلا در جدول زیر آمده است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد ذرت نصف پیمانه
آرد گندم نصف پیمانه
آب ۳/۱ پیمانه
نمک ۴/۱ قاشق چایخوری
روغن مایع ۱ و ۲/۱ قاشق غذاخوری
بکینگ پودر (اختیاری) ۴/۱ قاشق چایخوری

مواد لازم برای داخل تاکوی گوشت

مواد داخلی تاکو، شامل مواد زیر است و البته توجه داشته باشید که به جای گوشت تکه‌ای، از گوشت چرخ کرده و به جای پوره گوجه از رب گوجه فرنگی هم می‌توانید استفاده کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت ۳۰۰ گرم
ادویه تاکو ۱.۵ قاشق غذاخوری
پیاز متوسط ۱ عدد
پوره گوجه فرنگی نصف پیمانه
آب ۱ پیمانه
روغن ۳ قاشق غذاخوری

مواد لازم برای تهیه سس مخصوص تاکو

برای تهیه این سس خوشمزه، مواد جدول زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
ماست نصف پیمانه
سس مایونز ۲ قاشق غذاخوری
نمک نصف قاشق چایخوری
فلفل سیاه و قرمز نصف قاشق چایخوری
سیر (رنده شده) ۱ حبه
ارده ۱ قاشق غذاخوری
آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه نان تورتیلای تاکو

شما می‌توانید از بسته‌بندی‌های آماده نان تورتیلا استفاده کرده یا آن را مطابق مراحل زیر، در منزل آماده کنید:

مرحله اول: همه مواد را با هم مخلوط کرده و ورز دهید تا خمیری یکدست حاصل شود. سپس، خمیر را به ۸ قسمت مساوی تقسیم کنید. تکه‌های خمیر را به شکل گلوله درآورده و با وردنه صاف کنید.

نکته: اگر می‌خواهید نان‌های یکدست و هم‌اندازه‌ای داشته باشید، هر خمیر را با قالبی گرد یا کاتر برش بزنید.

مرحله دوم: کف تابه‌ای مناسب را با چند قطره روغن چرب کنید و نان‌ها را داخل آن قرار دهید. زمانی که یک طرف نان‌ها حباب زد، آن‌ها را برگردانید تا سمت دیگر هم بپزد.

نکته: این نان‌ها در معرض هوا خیلی زود خشک می‌شوند. بنابراین، بعد از پخت هر نان، آن را در کیسه‌ای پارچه‌ای قرار دهید.

مرحله سوم: همان‌طور که در طرز پخت لازانیا با مرغ ، لازانیا باید نرم و منعطف باشد، در طرز تهیه تاکو هم باید نان‌های ترد و انعطاف پذیری داشته باشیم. برای این کار، سطح نان‌ها را با یک فرچه روغنی کمی چرب کرده و آن‌ها را در فاصله‌های پشت قالب کاپ کیک قرار دهید؛ طوری که حالت u شکل بگیرند.

مرحله چهارم: حدود ۵ دقیقه نان‌ها را با قالب، داخل فر قرار دهید تا حالت بگیرند. حالا باید به سراغ مرحله بعد، یعنی آماده کردن مواد داخلی تاکو بروید.

مراحل طرز تهیه مواد داخلی تاکو

برای تهیه یک تاکوی خوشمزه مکزیکی در ایران، مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و در روغن سرخ کنید. کمی بعد، گوشت را هم داخل پیازها بریزید.

مرحله دوم: حالا ادویه مخصوص تاکو را به مواد اضافه کرده و کمی تفت دهید. در صورت تمایل، در همین مرحله کمی زردچوبه هم اضافه کنید.

مرحله سوم: روی مواد ۱ پیمانه آب بریزید و اجازه دهید گوشت با حرارت متوسط کاملا مغزپخت شود.

مرحله چهارم: در ادامه طرز تهیه تاکو و پس از پختن گوشت، پوره گوجه فرنگی را اضافه کنید و چند دقیقه دیگر مواد را حرارت دهید تا مزه‌ها به خورد هم بروند.

حالا مواد داخل تاکو آماده شده‌اند و باید به سراغ مرحله بعد؛ یعنی تهیه سس تاکو برویم:

مرحله پنجم: برای تهیه سس تاکو کافی است تمام مواد گفته شده سس را با هم مخلوط کرده و هم بزنید تا سس نسبتا غلیظ و یکدستی حاصل شود. اگر طعم‌های تند را دوست دارید، می‌توانید از فلفل قرمز بیشتری استفاده کنید.

مرحله ششم: حالا همه چیز برای پر کردن ساندویچ‌های خوشمزه تاکو آماده است. این کار کاملا سلیقه‌ای است و شما می‌توانید میان هر نان تورتیلا را با مقداری مواد گوشتی و سبزیجاتی مانند کاهو، برش‌های گوجه فرنگی، انواع سبزیجات و پیاز خلالی پر کرده و در نهایت، روی آن‌ها مقداری سس تاکو بریزید. البته، استفاده از انواع ترشیجات، پنیر و ذرت هم برای این غذا متداول است.

طرز تهیه تاکو لازانیا

رسپی تاکو لازانیا مانند طرز تهیه تاکو است. با این تفاوت که در اینجا برای مواد داخلی تاکو، باید از مخلوط گوشت چرخ کرده، پودر پیاز، پودر چیلی، سیر، زیره، روغن زیتون و مقداری آب مرغ استفاده کنید. شاید این ترکیبات، شما را به یاد طرز تهیه انواع لازانیا انداخته باشد، اما باید بدانید که شکل ظاهری این دو غذا، تا حدود زیادی با هم متفاوت است و تاکو لازانیا، گزینه بهتری برای غذاهای جمع و جور و تک نفره محسوب می‌شود.

Print Friendly, PDF & Email

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *