خواندنی ها, گوناگون

طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی به ۲ روش + فوت و فن مهم

در طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی، لوبیا چشم بلبلی را با مقداری آب بپزید و اجازه دهید گوشت و پیاز نیز

Print Friendly, PDF & Email
کد خبر : 8122
یکشنبه 5 فروردین 1403 - 2:15

در طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی، لوبیا چشم بلبلی را با مقداری آب بپزید و اجازه دهید گوشت و پیاز نیز به صورت جداگانه پخته شوند. وقتی لوبیا پخت، برنج را آبکش کرده و به صورت لابه‌لا با لوبیا چشم بلبلی، شوید خشک و چاشنی زعفران دم بگذارید. در نهایت، لوبیا پلو شیرازی را با تکه‌های گوشت خورشتی سرو کنید.همچنین می‌توانید به‌جای گوشت از مرغ استفاده کنید که زمان طبخ کمتری دارد.

در ادامه، جدول مشخصات غذایی این پلوی ترکیبی محلی آمده است:

لوبیا پلوی شیرازی با گوشت
تعداد نفرات ۴ نفر
زمان آماده سازی کمتر از ۳۰ دقیقه
زمان پخت غذا حدود ۳ ساعت
میزان سختی متوسط

طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی با گوشت

این مدل لوبیا پلو با لوبیا پلوی مجلسی متفاوت است. با این حال، روی این مدل هم می‌توانید به‌عنوان یک غذای خوشمزه و جدید برای مهمانی‌ها حساب کنید. در ادامه، مواد لازم و مراحل تهیه لوبیا پلو شیرازی با گوشت را با هم می‌بینیم:

مواد لازم برای تهیه لوبیا پلوی شیرازی

برای تهیه این پلوی خوشمزه شیرازی، مواد اولیه زیر را فراهم کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برنج ۴ پیمانه
لوبیا چشم بلبلی ۲ پیمانه
گوشت گوسفندی ۵۰۰ گرم
پیاز ۴ عدد
شوید خشک ۶ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
چوب دارچین ۱ تکه
برگ بو ۳ عدد
کره ۵۰ گرم
زردچوبه، نمک و فلفل به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

دستور پخت لوبیا پلوی شیرازی با گوشت

طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی با گوشت مطابق مراحل زیر است:

مرحله اول: لوبیاها را از ۱۲ ساعت قبل شسته و در مقداری آب بخیسانید. در طول این مدت، چند بار آب لوبیا را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود.

مرحله دوم: برنج را هم خوب بشویید و با مقداری آب و نمک به مدت ۲ ساعت بخیسانید.

مرحله سوم: پس از گذشت زمان لازم، لوبیاها را آبکش کنید. سپس آن‌ها را همراه با مقداری آب داخل قابلمه‌ای مناسب بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا بپزند.

نکته: مقدار آب باید طوری باشد که روی سطح لوبیاها را بپوشاند.

مرحله چهارم: در همین فاصله، گوشت را به‌صورت مکعبی و نسبتاً درشت خرده کرده، بشویید و کنار بگذارید. پیازها را هم شسته، پوست گرفته و به‌صورت خلالی خرد کنید.

مرحله پنجم: حالا پیازهای خلالی را با مقداری روغن در قابلمه‌ای مناسب تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. سپس زردچوبه و فلفل و چند دقیقه بعد، گوشت را هم اضافه کرده و به تفت دادن ادامه دهید.

مرحله ششم: زمانی که عطر ادویه بلند شد و گوشت تغییر رنگ داد، ۲ پیمانه آب به قابلمه اضافه کنید. سپس چوب دارچین و برگ بوها را هم در قابلمه بریزید. اجازه دهید گوشت با حرارت ملایم کاملاً مغزپخت شود.

نکته: ۳۰ دقیقه به پایان پخت گوشت، چوب دارچین و برگ بوها را از قابلمه خارج کنید تا گوشت تلخ نشود.

مرحله هفتم: زمانی که ۲ ساعت از پخت لوبیا گذشت، آن‌ها را تست کنید و اگر پخته بودند به سراغ درست کردن برنج بروید.

مرحله هشتم: قابلمه مناسبی را تا نیمه از آب پر کرده و روی حرارت متوسط قرار دهید تا به جوش آید. سپس، مقداری نمک و روغن به آب اضافه کنید. آب برنج را خالی کرده و خود برنج را داخل قابلمه بریزید.

مرحله نهم: ۷ تا ۸ دقیقه بعد برنج را تست کنید. اگر مغز برنج خام و اطراف آن پخته بود، موقع آبکش کردن برنج است.

مرحله دهم: در ادامه، ته قابلمه مقداری روغن بریزید و ته‌دیگ دلخواه خود را در آن قرار دهید.

مرحله یازدهم: حالا یک لایه برنج داخل قابلمه بریزید و روی آن را با لایه‌ای از لوبیا چشم بلبلی و شوید خشک بپوشانید. این کار را تا تمام شدن مواد ادامه دهید.

مرحله دوازدهم: در آخرین لایه، مقداری زعفران دم‌کرده روی برنج بریزید و درب قابلمه را بگذارید. زمانی که قابلمه بخار کرد، حرارت شعله را کم کنید تا برنج دم بکشد.

مرحله سیزدهم: در فاصله دم کشیدن برنج، گوشت را چک کنید و اگر پخته بود، مقداری نمک به آن بیفزایید.

مرحله چهاردهم: حدود نیم ساعت بعد از دم گذاشتن برنج، درب قابلمه برنج را باز کرده و محتویات قابلمه را کمی زیر و رو کنید.

مرحله پانزدهم: در نهایت، لوبیا پلوی شیرازی را داخل دیسی مناسب کشیده و دور آن را با تکه‌های گوشت پر کنید.

طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی با مرغ

مدت زمان آماده شدن این غذا در صورت استفاده از مرغ، کوتاه‌تر است. تمام مواد لازم مطابق روش قبل است. با این تفاوت که به‌‌جای گوشت باید از ۵۰۰ گرم فیله مرغ استفاده کنید. به‌علاوه، ۱ عدد پیاز متوسط کافی است و ۲ حبه سیر هم به دستور اضافه می‌شود. در ادامه، مراحل کار را با هم می‌بینیم:

دستور پخت لوبیا پلو شیرازی با مرغ

طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی با مرغ به صورت زیر است:

مرحله اول: لوبیایی را که از قبل خیسانده‌اید آبکش کرده و با مقداری آب روی حرارت متوسط قرار دهید تا خوب بپزد. برنج را هم پس از شستن با مقداری آب و نمک بخیسانید.

مرحله دوم: پیاز و سیر را شسته و پوست بگیرید. سپس، پیازها را به‌ صورت نگینی خورد کرده و با مقداری روغن تفت دهید. وقتی پیاز سبک شد، سیرهای خرد شده را هم به آن اضافه کنید.

مرحله سوم: حالا تکه‌های مرغ را به ترکیب سیر و پیاز اضافه کرده و مقداری تفت دهید. در ادامه، ادویه‌جات دلخواه را هم اضافه کنید.

مرحله چهارم: وقتی عطر ادویه‌ها بلند شد، ۱ لیوان آب داخل قابلمه مرغ بریزید. زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد، شعله را کم کرده و اجازه دهید مرغ به مدت ۴۰ دقیقه با حرارت ملایم بپزد.

مرحله پنجم: حالا آب برنج را خالی کرده و خود برنج را داخل مقداری آب و نمک در حال جوش بریزید تا نیم‌پز شود. سپس، برنج را آبکش کرده و کف قابلمه ته‌دیگ دلخواه خود را قرار دهید.

مرحله ششم: تا اینجای کار لوبیا چشم بلبلی هم پخته است. برنج آبکش شده را به‌صورت لایه لایه با لوبیا چشم بلبلی و شوید خشک داخل قابلمه بریزید و در صورت دلخواه از مقداری زعفران دم‌کرده به‌عنوان چاشنی استفاده کنید.

مرحله هفتم: برنج را به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه دم بگذارید. سپس، آن را در دیسی مناسب کشیده و تکه‌های مرغ را در کنار آن قرار دهید. نوش جان

نکات مهم تهیه لوبیا پلو شیرازی

توجه به این نکات در طبخ این غذا، حاصل کار را بهتر کرده و ایده‌های بیشتری به شما می‌دهد:

  • استفاده از شوید تازه، عطر و بوی قوی‌تری به این غذا می‌دهد.
  • آبی که لوبیا چشم بلبلی را داخل آن ریخته‌اید دور بریزید، زیرا افزودن این آب به غذا، لوبیا پلوی شما را بدرنگ می‌کند.
  • پیش از سرو برنج، مقداری روغن حیوانی را با روغن مایع مخلوط کرده و روی برنج بدهید تا عطر و طعم غذا، چند‌برابر لذیذتر شود.
  • در صورت تمایل، چند چوب دارچین هم در میان لایه‌های برنج و لوبیا چشم بلبلی قرار دهید تا غذای شما عطر بیشتری پیدا کند.

اصول نگهداری لوبیا پلوی شیرازی

باقیمانده لوبیا پلو شیرازی را در ظرفی دربسته ریخته و داخل یخچال بگذارید. البته از قرار دادن غذای گرم در یخچال خودداری کنید و اجازه دهید غذا به دمای محیط برسد.

جلوگیری از خراب شدن لوبیا پلو شیرازی

از نگه‌داشتن طولانی مدت غذا داخل یخچال خودداری کنید. بخصوص اینکه اگر لوبیا پلو شیرازی را با گوشت یا مرغ طبخ کرده‌اید، حتما طی ۳ یا ۴ روز آینده آن را مصرف کنید، زیرا گوشت پخته نهایتا ۳ تا ۴ روز کیفیت خود را در یخچال حفظ می‌کند.

بهترین جایگزین‌ها در طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی

شما می‌توانید به جای شوید خشک از شوید تازه استفاده کنید. در این صورت، سبزی شوید را بشویید و داخل آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن کاملاً خارج شود. سپس سبزی را به‌صورت ساطوری خرد کرده و مطابق روش‌هایی که گفته شد در طبخ غذا از آن استفاده کنید.

خواص لوبیا پلوی شیرازی

اضافه کردن لوبیا چشم بلبلی، شوید خشک و گوشت قرمز، ارزش غذایی این پلوی ترکیبی را افزایش داده و عطر و طعم بی‌نظیری به آن می‌دهد. برای مثال، لوبیا چشم بلبلی یکی از حبوبات عالی برای تقویت معده است و خاصیت ادرارآور دارد. برنج، سرشار از کربوهیدرات، آهن، منیزیم و ویتامین‌های گروه  Bاست و سبزی شوید هم خواص معجزه آسایی در تقویت استخوان‌ها، بهبود هضم و درمان کم‌خونی دارد.

Print Friendly, PDF & Email

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *