دلایل فکر کردن بیش از حد به یک موضوع چیست و چطور از آن جلوگیری کنیم؟

گاهی اوقات آنقدر موضوعی ذهن ما را درگیر می‌کند که ساعت‌ها به آن فکر می‌کنیم و متوجه گذر زمان نمی‌شویم. حتی در برخی مواقع ممکن است روزها به موضوعی فکر کنیم و آن را به شکل‌های مختلف در ذهن خود تفسیر کنیم. این وضعیت اگر به صورت مداوم و راجع به اکثر موضوعات اتفاق بیفتد، منجر به ابتلا به اختلال زیاد فکر کردن یا overthinking می‌شود.
دلایل فکر کردن بیش از حد به یک موضوع چیست و چطور از آن جلوگیری کنیم؟
کد خبر : 8835
جمعه 10 فروردین 1403 - 17:45
692 بازدید

انسان مدرن با انواع گوناگونی از مشکلات روانی مواجه است. هرچند که خوشبختانه افزایش آگاهی نسبت به سلامت روان سبب شده که افراد بیشتری به‌دنبال برطرف‌کردن این مشکلات باشند.

شاید یکی از سوال‌های پرتکراری که از روانشناسان بالینی پرسیده می‌شود این است که چطور می‌توان از فکر کردن بیش از حد به‌ یک موضوع جلوگیری کرد. انسان‌ها دوست ندارند افکار همچون یک ریل دایره‌ای شکل در ذهنشان تکرار شوند.

دلایل و روش‌های جلوگیری از فکر کردن بیش از حد

اغلب اینگونه تصور می‌شود که نشخوار ذهنی و فکر کردن بیش از حد یکی هستند. در صورتی که تفاوت‌هایی بین آنها وجود دارد. نشخوار ذهنی یعنی اینکه افکار در موقعیت‌های گوناگون در ذهن شما تکرار شوند. این موضوع می‌تواند به فکر کردن بیش از حد منجر شود. یعنی زمانی که شما یک موقعیت را مرتب تجزیه و تحلیل می‌کنید بدون اینکه به‌راهی برای حل آن دست یابید.

مغز انسان طوری ساخته شده است که همیشه به‌دنبال تهدیدهای مختلف باشد. سپس برای تهدید برنامه‌ریزی کرده و ما را ایمن نگه دارد. این تهدیدها ممکن است بر اساس تجربیات گذشته باشند و یا اینکه شاید بر اساس احتمالات اتفاقات آینده بنا شوند. معمولا با خود فکر می‌کنیم که اگر این اتفاق در آینده رخ دهد، باید چه‌کار کنم. این افکار در بسیاری از مواقع با نتایج منفی همراه هستند.

ارسال نظر شما
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.