خواندنی ها, گوناگون

سفر شمال کجا بریم؟ | ۱۲ مورد جذاب و شگفت انگیز

نمی شود حرف از سفر باشد و شهرهای شمالی را به عنوان گزینه‌های سفر در نظر نگیریم، حتی بسیاری از

Print Friendly, PDF & Email
کد خبر : 4671
سه شنبه 15 اسفند 1402 - 15:51

نمی شود حرف از سفر باشد و شهرهای شمالی را به عنوان گزینه‌های سفر در نظر نگیریم، حتی بسیاری از افراد برای سفرهای نوروزی خود فقط و فقط به شهرهای شمالی فکر میکنند. بنابراین در این مقاله قصد داریم تا تعدادی از بهترین شهرهای شمالی ایران را که برای مسافرت نوروزی مناسب هستند به شما معرفی کنیم.

رامسر

رامسر به‌ عنوان عروس شهرهای شمالی شناخته شده است. در شهر رامسر برای هر سبک و سلیقه‌ای تفریحات متنوع درنظر گرفته شده است و با سفر به آن می‌توانید سفری کامل و به‌یاد ماندنی داشته باشید. ساحل بسیار زیبای رامسر و معماری خاص  آن، به همراه رستوران‌های متنوع با انواع غذاهای محلی و فرنگی، نظر هر گردشگری را به خود جذب می‌کند و همین امر آن را به یکی از مناطق توریستی شمال کشور تبدیل کرده است.

هوای رامسر در بهار بسیار دل انگیز می‌شود و می تواند یک مقصد عالی برای سفر در نوروز باشد. در سفر به رامسر، گشت و گذار در کتالم رامسر را که در فاصله ۵ کیلومتری شهر قرار گرفته، از فراموش نکنید. همچنین می‌توانید از روستای جواهرده نیز دیدن کنید که در روزهای اول سال آب‌وهوا و مناظر شگفت‌انگیزی دارد.

از جاذبه‌های گردشگری رامسر می‌توان به قلعه مارکوه، ارتفاعات ییلاقی، دوشنبه بازار و چشمه‌های آب گرم معدنی با خاصیت درمانی، اشاره کرد.  وجود آبشارها و مناظر فوق‌العاده در جاده رامسر به جواهرده می‌تواند اوج لذت را برایتان رقم بزند. دریاچه قو با امکانات تفریحی و قایق‌های پدالی، کاخ مرمر با گیاهان کمیاب و گل‌های تزئینی، تله‌کابین رامسر و تماشای مناظر مسحورکننده و پلاژ ساحلی رامسر از دیگر مناطقی هستند که در تعطیلات عید نوروز از شما میزبانی می‌کنند.

چالوس

احتمالا شما هم نام جاده چالوس و نمک‌آبرود به گوشتان خورده و علاقه بسیاری دارید تا از نزدیک آن را ببینید. جاده چالوس یکی از دیدنی‌ترین و شگفت‌انگیزترین جاده‌های ایران است که هر فردی حداقل یک بار در عمر خود باید از آن دیدن کند. در طول مسیر جاده چالوس، مناظر مسحورکننده در کنار رستوران‌ها و کافه‌های بین جاده‌ای قرار دارند که حال‌وهوای خاصی به‌خصوص در ایام عید ایجاد می‌کنند.

یکی دیگر از دلایل محبوبیت چالوس، وجود شهرک توریستی نمک‌آبرود در این شهر است. انواع تفریحات مانند سورتمه‌سواری در دل جنگل، تلکابین، زیپ‌لاین، شهر بازی و پل معلق در نمک‌آبرود وجود دارد که اوقاتی هیجان‌انگیز برای مسافران رقم می‌زند. از دیگر جاهای دیدنی چالوس می‌توان به پارک جنگلی فین، مرداب کندوچال، ساحل رادیو دریا و کاخ ملکه مادر اشاره کرد.

تنکابن یا شهسوار

در قسمت شرقی شهر رامسر، تنکابن یا همان شهسوار قرار دارد که از جاذبه‌های گردشگری فراوانی برخوردار است. اگر دوست دارید در سفر خود به دریا، جنگل، کوه و دشت دسترسی داشته باشید، تنکابن می‌تواند مقصدی عالی باشد. پارک جنگلی چالدره که در نزدیکی شهر تنکابن و مسیر جنگل‌های دوهزار قرار گرفته، آنقدر زیباست که از دیدنش سیر نمی‌شوید. منطقه خشکه‌داران نیز در جنوب شهر تنکابن قرار گرفته و با جنگل‌های بکر و زیبای خود پذیرای مسافران در تعطیلات عید نوروز است.

در سفر به تنکابن در تعطیلات عید نوروز حتما سری به جنگل‌های دوهزار سه‌هزار، دشت دریاسر، پل چشمه کیله و آبشار سنگ بن چشمه نیز بزنید، چون این مناطق جزو مهم‌ترین جاذبه‌های تنکابن هستند و مناظر شگفت‌انگیزدارند.

نوشهر

نوشهر بین چالوس و نور در استان مازندران قرار گرفته و به پارک جنگلی سیسنگان و تالاب ارواح خود معروف است. این شهر بندری به دلیل داشتن ساحل و جنگل، جاذبه‌های دیدنی فراوانی را در خود جای داده که اگر بخواهید از همه‌ی آن‌ها دیدن کنید باید روزهای زیادی را در این شهر بگذرانید. دریاچه ارواح یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های نوشهر است. در این منطقه اجساد درختان مرده تا کمر زیر آب هستند و منظره‌ای رمزآلود و موهوم ایجاد کرده‌اند. دریاچه آویدر با آب زلال خود منظره‌ای شبیه به نقاشی‌های رنگ روغن دارد و هنگامی که وارد این منطقه می‌شوید حس‌وحالی بهشتی را تجربه خواهید کرد. اگر به مناطق بکر علاقه دارید، برای سفر به نوشهر برنامه‌ریزی کنید و چندروزی را به اقامت در این شهر اختصاص دهید. جاهای دیدنی نوشهر فراوان هستند، به همین دلیل بهترین‌های آن برای سفر در تعطیلات عید نوروز را برایتان لیست کرده‌ایم:

  • باغ گیاه‌شناسی نوشهر
  • تنگ دار
  • پارک جنگلی سیسنگان
  • دریاچه ارواح
  • پارک جنگلی خانیکان
  • دریاچه آویدر
  • ساحل سیترا
  • دیوچشمه
  • آبشار زانوس
  • روستای مهمان نواز کندلوس
  • آبشار دارنو
  • دریاچه فراخین
  • دریاچه خضر نبی

ساری

ساری یکی از توسعه‌یافته‌ترین شهرهای استان مازندران است و به دلیل داشتن جاذبه‌های طبیعی فراوان در اطراف خود، مسافران زیادی را تعطیلات عید نوروز به خود جذب می‌کند. میدان ساعت، عمارت فاضلی و پارک ملل ساری از جاذبه‌های درون شهری و ساحل فرح‌آباد، پارک جنگلی شهید زارع، سد شهید رجایی، تالاب حمیدآباد، دریاچه الندان و چشمه‌های باداب سورت از جذاب‌ترین جاذبه‌های اطراف ساری هستند. پیشنهاد می‌کنیم اگر تا به‌حال به شهر ساری سفر نکرده‌اید، برای تعطیلات نوروز امسال برنامه‌ی سفر به این شهر را بچینید و از جاذبه‌های مسحورکننده آن دیدن کنید.

رشت

از جاذبه‌های استان مازندران که بگذریم و به سمت شمال غربی ایران حرکت کنیم، به دیدنی‌های شگفت‌انگیز و سرسبز استان گیلان می‌رسیم. رشت بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر و همچنین مرکز استان گیلان است و در همه‌ی روزهای سال، به خصوص در تعطیلات نوروز مسافران زیادی را به خود جلب می‌کند.

قدم زدن در میدان شهرداری رشت خود به‌تنهایی ارزش سفر به این شهر را دارد، چراکه وجود بازارهای محلی و رستوران‌ها و کافه‌های خیابانی حال‌وهوایی سرزنده و بانشاط در این منطقه ایجاد کرده‌اند. تماشای مردم شاد و مهمان‌نواز رشت که با زبان گیلکی شیرین با یکدیگر سخن می‌گویند و خرید می‌کنند تعطیلات عید شما را می‌سازد؛ همچنین معماری ساختمان‌ها و بافت شهری خاص این منطقه شما را شگفت‌زده خواهد کرد. دریاچه سقالکسار، پارک جنگلی سراوان، باغ محتشم و بازار بزرگ رشت جزو مکان‌هایی هستند که حتما باید در سفر خود به رشت از آن‌ها دیدن کنید. رشت فاصله کمی با دیگر شهرهای دیدنی گیلان دارد، بنابراین می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید و از دیگر شهرهای استان گیلان نیز دیدن کنید.

لاهیجان

شهر لاهیجان از شهرهای حاشیه دریای خزر به‌شمار می‌آید و در استان گیلان واقع شده است. این شهر گل سرسبد استان گیلاناست. معماری و بافت شهری زیبا در میان چشم‌اندازهای سرسبز و طبیعت قرارگرفته‌اند و شهر دیدنی لاهیجان را به‌وجود آورده‌اند.

در مرکز شهر لاهیجان دریاچه‌ای بزرگ وجود دارد که مردم این شهر برای ورزش کردن و قدم زدن به آن می‌آیند و حال‌وهوای آن را زنده نگه می‌دارند. کوهی پوشیده از درختان به نام‌ شیطان‌کوه نیز در کنار آن قرار گرفته که با پیمودن پله‌ها می‌توانید به بالای آن بروید و از مناظر مسحورکننده دریاچه و شهر لاهیجان لذت ببرید. شیطان‌کوه به بام سبز لاهیجان نیز مشهور است. وجود تلکابین در این منطقه باعث جذب مسافران بسیاری به‌خصوص در عید نوروز می‌شود. هنگام سفر به لاهیجان حتما از منطقه شیخان‌بر و جنگل‌های اطراف لاهیجان نیز دیدن کنید.

بندر انزلی

در ۴۰ کیلومتری شهر دیدنی رشت، بندر انزلی یا پهلوی قرار گرفته است. انزلی یکی از مهم‌ترین شهرهای گیلان از نظر تجاری است، به‌همین دلیل اگر قصد خرید در تعطیلات عید نوروز را دارید حتما سری به مجموعه بازار منطقه آزاد انزلی بزنید. از شیر مرغ تا جان آدمی‌زاد را می‌توان در بازار منطقه آزاد انزلی پیدا کرد. این بازار در ساحل بندرانزلی قرار دارد و می‌توانید پس از گشت‌وگذار و خرید کردن به ساحل بروید و از صدای امواج دریا و تفریحات آبی این منطقه لذت ببرید.

تالاب انزلی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی این شهر به‌شمار می‌رود و گونه‌های مختلف جانوری در آن زندگی می‌کنند. برای تماشای ماهی‌ها و موجودات دریایی می‌توانید از آکواریوم انزلی دیدن کنید.

فومن

فومن شهری کوچک در نزدیکی رشت است که دیدنی‌های بی‌شماری را در خود جای داده و در مرکز جاذبه‌های استان گیلان قرار دارد؛ به همین دلیل مسافران با سفر به فومن می‌توانند به راحتی خود را به بیشتر جاذبه‌های دیدنی گیلان برسانند. مهم‌ترین دیدنی‌های فومن ماسوله و قلعه رودخان هستند. ماسوله روستایی کوچک است که خانه‌های باصفای آن به‌صورت پله‌ای بالای یکدیگر قرار گرفته‌اند و امکانات رفاهی، بازارهای محلی و مناظر چشم‌نواز آن، حس‌وحالی رویایی در این منطقه ایجاد کرده‌اند. قلعه رودخان نیز جاذبه‌ای جنگلی و بکر با آبشارها و رودخانه‌های خروشان است که با پیمودن پله‌های متعدد، به قلعه‌ا‌ی تاریخی می‌رسید که اطراف آن را چشم‌اندازهای مسحورکننده احاطه کرده‌اند. ماسوله و قلعه رودخان دو تا از مهم‌ترین دیدنی‌های کشورمان به‌شمار می‌روند که هر فرد ایرانی در طول عمر خود باید از آن‌ها دیدن کند. هم‌چنین در مسیر شهرستان فومن، چشم‌‌اندازها، دشت‌‌ها، رودخانه‌‌ها و کوهستان‌‌های بسیار زیبایی را نظاره می‌کنید و از طبیعت زیبای آن بهره می‌برید. یادتان نرود هنگام سفر به فومن حتما کلوچه‌های خوشمزه‌ی آن را امتحان کنید.

اسالم به خلخال

جاده‌ی اسالم به خلخال از شهرستان اسالم شروع می‌شود و تا شهر خلخال به طول ۷۰ کیلومتر ادامه دارد. اسالم به خلخال یکی از رویایی‌ترین و زیباترین جاده‌های ایران به‌شمار می‌رود که بکر و دست‌نخورده باقی مانده است؛ به همین دلیل بسیاری از افراد رویای بازدید از این جاده را در سر می‌پرورانند. اگر می‌خواهید اوج آرامش و لذت را با پیمودن مسیری سرسبز با چشم‌اندازهای بی‌نظیر مشاهده کنید، تعطیلات عید نوروز امسال را به استان گیلان سفر کنید.

اگر جاده اسالم به خلخال را پیمودید، بازدید از ساحل گیسوم را فراموش نکنید. برای رسیدن به این ساحل، مسیری جنگلی را طی می‌کنید و از حال‌وهوای فوق‌العاده جنگل و ساحل گسیوم لذت می‌برید. ساحل گیسوم یکی از بهترین جاهای دیدنی شمال برای سفر در تعطیلات عید نوروز است.

ماسال و ییلاق اولسبلنگاه

ماسال شهری کوچک در کنار کوه‌های تالش است که در ارتفاعات گیلان قرار دارد. با سفر به ماسال و تماشای مناظر سرسبز و بکر آن آرامشی عجیب در روح‌تان طنین‌انداز خواهد شد. به این منطقه‌ی خوش آب‌وهوا بهشت گمشده‌ی ایران یا نگین سبز گیلان نیز می‌گویند. ماسال با شهرهای فومن، صومعه‌سرا، اردبیل و خلخال همسایه است. دشت‌های وسیع و سرسبز، طبیعت بکر، جنگل‎‌های انبوه، رودخانه‌های خروشان و آبشارهای مرتفع دست به دست هم دادند تا ماسال را به یکی از شگفت‌انگیزترین دیدنی‌های ایران تبدیل کنند.

مهم‌ترین جاذبه‌ی دیدنی ماسال، ییلاق اولسبلنگاه نام دارد. هنگامی که وارد ییلاق اولسبلنگاه می‌شوید، چشم‌اندازهای مسحورکننده آن در مقابل چشمان‌تان قرار می‌گیرند و از شما دلبری می‌کنند. هنگامی که پدیده‌ی شگفت‌انگیز دریاچه‌ی ابر در این ییلاق ایجاد می‌شود، گویی در آسمان قرار گرفته‌اید و روی ابرها قدم می‌زنید، به همین اندازه رویایی!

گرگان

وقت آن است که کوله‌بار خود را از شمال غرب ایران ببندیم و به سمت شمال شرقی کشورمان یعنی استان گلستان سفر کنیم. گرگان مرکز استان گلستان است و به دلیل داشتن جاذبه‌های منحصربه‌فرد و بی‌شمار خود، پاتوق مسافران بسیاری از سراسر کشور است. حال‌وهوای شهر گرگان در تعطیلات عید نوروز بسیار دیدنی است، به‌خصوص اگر به سمت بولوار ناهارخوران این شهر حرکت کنید و هیاهوی زندگی مردم در کنار طبیعت بکر جنگلی و آب‌وهوای مطبوع و دل‌نشین آن را تماشا کنید. در ناهار خوران گرگان رستوران‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید خودتان را به یک وعده غذایی خوشمزه دعوت کنید و از حال‌وهوا و فضای باصفای رستوران‌ها لذت ببرید.

تعداد جاذبه‌ها و مناظر بکر و طبیعی گرگان بی‌شمار است، به‌طوری که برای بازدید از همه‌ی آن‌ها باید روزهای بسیاری را در این شهر بگذرانید. جنگل‌های بکر، آبشارهای زیبا و خروشان، رودخانه‌های متعدد و جاذبه‌های اطراف گرگان شما را شگفت‌زده خواهند کرد. وجود آبشار لوه، آبندان توشن، پارک جنگلی النگدره و روستای زیارت باعث شده مسافران و طبیعت‌گردان برای دفعات زیادی گرگان را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند. در اینجا مهم‌ترین و زیباترین جاذبه‌های دیدنی گرگان در تعطیلات عید نوروز را به شما معرفی می‌کنیم تا با مشاهده این مناظر رویایی، سفری به‌یادماندنی برای خود رقم بزنید:

  • آبندان توشن
  • پارک جنگلی ناهار خوران
  • پارک جنگلی النگدره
  • خلیج گرگان
  • منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما
  • روستا و آبشار زیارت
  • چشمه آبگرم زیارت
  • پارک جنگلی قُرُق
  • جنگل توسکستان
  • آبشار لوه

کلام پایانی

در این مطلب سعی بر این داشتیم تا دیدنی‌ترین، بکرترین، سرسبزترین و سرزنده‌ترین جاهای دیدنی شمال را به شما معرفی کنیم تا سفرهای نوروزی خود را به بهترین شکل ممکن سپری کنید و خاطره‌ای به‌یادماندنی در کنار عزیزان خود بسازید.

Print Friendly, PDF & Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *