جامعه, گوناگون

عید کدوم سمت بریم؟ | ۱۰ تا از بهترین شهر‌های ایران برای سفر عید نوروز

از بین مقاصد مختلفی که می‌توان برای سفر انتخاب کرد، سفرهای داخلی از بسیاری جهات برتری دارد. ایران سرزمینی چهارفصل

Print Friendly, PDF & Email
کد خبر : 2864
سه شنبه 8 اسفند 1402 - 19:45

از بین مقاصد مختلفی که می‌توان برای سفر انتخاب کرد، سفرهای داخلی از بسیاری جهات برتری دارد. ایران سرزمینی چهارفصل است و در فصل بهار بیشتر شهرهای ایران طبیعتی زیبا و سرسبز دارند یا حداقل از آب‌و‌هوایی مطلوب برخوردارند. بیشتر استان‌های کشورمان نیز جاذبه‌های گردشگری شناخته شده‌ای دارند که فرصت بازدیدشان را نباید از دست داد. با ما همراه باشید تا با برخی از بهترین شهرها آشنا شویم.

اصفهان؛ نصف جهان، پایتخت فرهنگی ایران

 

 

اصفهان از شلوغ‌ترین شهرهای ایران در زمان تعطیلات نوروز است. آب و هوای خوب، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی برجسته و زیرساخت‌های مناسب گردشگری در این شهر، اصفهان را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری عید نوروز برای ایرانیان تبدیل کرده‌اند. میدان نقش جهان اصفهان در روزهای نخست سال بسیار پرگل و تماشایی می‌شود. در این روزها این میدان از گردشگران زیادی از سراسر ایران پذیرایی می‌کند.

برای سفر به اصفهان در نوروز نیز راه‌های متعددی دارید. این شهر در مرکز کشور ما قرار دارد و به همین دلیل دسترسی به آن از شهرهای مختلف ایران آسان است. جاهای دیدنی اصفهان در بهار در شمار نمی‌گنجند و بازدید از همه جاذبه‌های این شهر در یک سفر امکان‌پذیر نیست؛ اما با برنامه‌ریزی مناسب می‌توانید بهترین جاهای دیدنی اصفهان را در نوروز ببینید.

از جمله جاهای دیدنی اصفهان می‌توان کاخ چهلستون، کاخ هشت بهشت، سی و سه پل، عمارت عالی قاپو، منار جنبان،کلیسای وانک،کوه صفه، آتشگاه و پل خواجو را نام برد. گشت‌وگذار در بازار سنتی اصفهان و بازدید از آثار و صنایع دستی هنرمندان این شهر نیز به‌خصوص در بهار خالی از لطف نیست. دهکده چادگان در نزدیکی اصفهان نیز از بهترین مناطق تفریحی و گردشگری در این استان به شمار می‌رود. این دهکده امکانات متنوع تفریحی به‌همراه دریاچه‌ای زیبا دارد که در طول تعطیلات نوروز استقبال بالایی از آن می‌شود.

یزد؛ شهر بادگیرها

 

یزد از دیگر شهرهای محبوب میان مسافران نوروزی در کشور ما است. جاهای دیدنی این شهر در کنار سوغات متنوع و فرهنگ  دلنشین مردم آن توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. یزد نیز از شهرهای مرکزی ایران است و دسترسی به آن از بسیاری از نقاط کشور ما به‌سادگی با وسیله نقلیه شخصی امکان‌پذیر است.

از مهم‌ترین محصولات یزد انواع شیرینی‌های سوغات این شهر هستند که در روزهای نوروز گردشگران استقبال زیادی از فروشگاه‌ها و کارگاه‌های شیرینی پزی آن می‌کنند. جاهای دیدنی یزد نیز در بهار تماشایی هستند. میدان امیر چخماق در روزهای نوروز حال و هوای خاصی دارد و برای میزبانی از مسافران آذین‌بندی می‌شود.

باغ دولت آباد یزد در بلواری به همین نام قرار دارد و یکی از ۹ باغ ایرانی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است. این باغ از زیباترین مکان‌های دیدنی یزد در بهار است. معماری جالب‌توجه باغ دولت آباد توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. بخشی از شهر یزد را با نام منطقه قدیمی می شناسند؛ زیرا این محله بافت سنتی خود را کاملا حفظ کرده است. گشت‌وگذار در این منطقه از یزد در سفر نوروزی شما خالی از لطف نخواهد بود.

اگر به تماشای جاذبه‌های تاریخی یزد علاقه دارید، زمانی را به بازدید از آتشکده زرتشتیان، برج خاموشان و مسجد جامع یزد اختصاص دهید. جاذبه‌های یزد به مکان‌های تاریخی و باغ‌های زیبای داخل این شهر محدود نمی‌شوند. زیارتگاه چک چک در نزدیکی اردکان و روستاهای سریزد و خرانق از برجسته‌ترین جاهای دیدنی یزد در نزدیکی این شهر هستند که در روزهای نوروز پر از گردشگران می‌شوند.

شیراز؛ شهر شعر و ادب

 

شیراز، شهر عشاق و بهارنارنج، از برترین مقاصد گردشگری داخلی است؛ شهری که در تمام طول سال به‌خصوص در عید نوروز گردشگران بسیاری را به‌سمت خود جذب می‌کند. شرکت در برنامه‌های زمان سال تحویل در آرامگاه حافظ، بازدید از باغ ارم شیراز، آرامگاه سعدی، مسجد نصیرالملک، جاذبه‌های طبیعی اطراف شیراز مانند دشت ارژن، آبشار کوهمره سرخی و گردشگاه هفت برم، بازار وکیل، مجموعه‌های پاسارگاد، تخت جمشید، نقش رجب و نقش رستم از جمله تجربیات محبوب گردشگران در شیراز هستند.

بسیاری از جاهای دیدنی شیراز و اطراف آن در بهار بسیار تماشایی می‌شوند. حافظیه و سعدیه شیراز با گلکاری‌های رنگارنگ و درختان سرسبز در بهار بسیار زیبا هستند. هر سال هم‌زمان با لحظه تحویل سال در آرامگاه حافظ برنامه‌های زیبایی اجرا می‌کنند و سنت زیبای حافظ خوانی در لحظه پیش از تحویل سال نو را به جا می‌آورند.

تهران; خلوت و تماشایی

 

تهران، پایتخت ایران، در بیشتر روزهای سال، شهری شلوغ، پرهمهمه، آلوده و پر از ترافیک‌های سنگین در بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی است. تهران در ایام نوروز برخلاف روزهای دیگر سال، تبدیل به شهری خلوت و دوست‌داشتنی می‌شود؛ زیرا بیشتر شهروندان آن برای گذران تعطیلات به شهرهای دیگر سقر می‌کنند. آب و هوا در طول عید نوروز یا روزهای اول ماه فروردین بسیار متعادل و دلپذیر است و بیشتر جاذبه‌های گردشگری آن نظیر جاذبه‌های طبیعی، هنری، اماکن تاریخی و فرهنگی، مراکز ورزشی و تفرجگاه‌ها، زیارتگاه‌ها و اماکن مذهبی، بازارها و مراکز تجاری بزرگ فعال هستند.

از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی تهران می‌توان کاخ گلستان، مجموعه تاریخی نیاوران، کاخ سعد آباد، سردر باغ ملی و میدان مشق، موزه‌های متنوع، خانه‌ها و عمارت‌های تاریخی را نام برد. دربند، درکه، روستای وردیج و واریش، فرحزاد، روستای آهار، باغ پرندگان و پل طبیعت نیز از جاذبه‌های طبیعی شهر به شمار می‌روند که بازدید از آن‌ها روزی مفرح را برای شما به ارمغان خواهد آورد. در سفر نوروزی خود به تهران بازدید از جاذبه‌های فرهنگی پایتخت نیز مانند برج میلاد، برج آزادی و سالن‌های تئاتر، اماکن مذهبی مانند امامزاده صالح و مرقد شاه عبدالعظیم و همچنین تفریح در مراکز تفریحی نظیر کارتینگ‌ها، اتاق فرارها، زیپ‌لاین‌ها، مراکز بیلیارد و بولینگ، شهربازی‌ها و گشت‌وگذار در بازارهای قدیمی و مراکز خرید مدرن و متنوع را نیز فراموش نکنید.

جزیره کیش; نگین خلیج‌فارس

جزیره کیش در طول سال‌های گذشته از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری داخلی در عید نوروز بوده است و تور کیش در آژانس‌های مختلف مسافرتی از پرفروش‌ترین تورهای مسافرتی به شمار می‌رود. کیش در جنوب ایران و در خلیج فارس از گرم‌ترین شهرهای داخلی ایران است که هوایی شرجی نیز دارد؛ اما در نخستین روزهای بهار هوا در این جزیره هنوز خیلی گرم نیست. در نخستین روزهای فروردین با پیاده روی شبانه در سواحل خلیج فارس تجربه‌ای دلپذیر از سفر به جنوب ایران را تجربه خواهید کرد.

پروازهای متعدد و هتل‌های متنوع امکان سفر به جزیره کیش را برای طیف وسیعی از گردشگران در طول عید نوروز فراهم می‌کنند؛ گرچه سفر به کیش در عید از سفرهای پرخرج داخلی به حساب می‌آید. در این جزیره زیبا امکانات متنوعی برای لذت هرچه بیشتر گردشگران تعبیه کرده‌اند و به همین دلیل کیش از پرگردشگرترین شهرها در طول سال است.

از دیگرجاهای دیدنی کیش می‌توان به شهر زیرزمینی کاریز و ساحل مرجان کیش اشاره کرد. جزیره هندورابی از بکرترین جزایر خلیج فارس در نزدیکی کیش است که تورهای تفریحی برای بازدید از آن از جزیره کیش برگزار می‌شوند. در زمان بازدید از جزیره هندورابی در حفظ اکوسیستم این محیط بکوشید و هیچ آسیبی به محیط زیست این منطقه وارد نکنید.

 

هرمز؛ جزیره رنگین‌کمان

جزیره هرمز از زیباترین جزایر ایران در خلیج فارس است؛ جزیره‌ای با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعدد که در کنار سایر جزایر جنوبی ایران مانند جزیره کیش و جزیره قشم از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در تعطیلات نوروز و همچنین در فصل پاییز و زمستان به شمار می‌آید. هرمز از معدود نقاطی در ایران است که به گردشگران اجازه ورود با وسیله نقلیه داده نمی‌شود؛ به همین دلیل، طبیعت این جزیره بسیار بکر و دست‌نخورده باقی مانده است. برای بازدید از جاهای دیدنی هرمز باید پای پیاده یا سوار بر موتورهای سه چرخ محلیان، گشت‌وگذار در جزیره را آغاز کنید.

زیباترین سواحل بکر خلیج فارس با خاک‌های رنگارنگ، دره مجسمه‌ها با صخره‌هایی به‌شکل عقاب، پرنده و شکل‌هایی شبیه به حیوانات دیگر، غار الهه نمک در منطقه‌ای پر از تپه‌ها و کوه‌های رنگارنگ، ساحل سرخ، دره رنگین کمان (منطقه‌ای با خاک رنگارنگ با طیف رنگی بیش از ۷۰ رنگ)، فرش خاکی هرمز (طراحی شده با خاک‌های سرمه، سرخ، آهک، سبز و دیگر خاک‌های رنگ)، موزه دکتر نادعلیان (آشنایی با فرهنگ بومی و غنی این منطقه) و قلعه پرتغالی‌ها، از آثار به جا مانده از دوره حضور نیروهای متجاوز پرتغالی در جنوب ایران، با قدمتی از سال ۱۵۰۷ میلادی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی جزیره هرمز به شمار می‌روند.

 

چابهار؛ سرزمین همیشه‌بهار

 

یکی از مقاصد گردشگری کمتر شناخته شده برای ایرانیان برای سفر نوروزی، چابهار است. این شهر ساحلی در جنوب شرقی ایران و در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. کوه های مینیاتوری یا مریخی چابهار، تالاب صورتی یا لیپار چابهار، ساحل درک ساحل صخره ای، بندر گواتر، ساحل گل افشان، درخت مکرزن و غار های تیس از بهترین و زیباترین جاذبه های این شهر به شمار می رود. اگر برای مسافرت نوروزی به این شهر سفر کردید، امتحان کردن غذاهای محلی را فراموش نکنید.

 

بوشهر; دریانوردان و صیادان دریادل

بوشهر یکی از باصفاترین و خوش آب و هواترین شهرها برای سفر نوروزی است. مهم ترین جاذبه گردشگری شهر بوشهر، ساحل زیبا، تمیز و خوش آب و هوای این شهر در ایام نوروز است. نخلستان های زیبا، عمارت ملک، خانه قاضی، مدرسه گلستان، عمارت دهدشتی، قلعه هندی ها، گور دختر، آب انبار قوام، کنیسه یهودیان، کلیسای مسیح مقدس و قبرستان انگلیسی ها، از جاذبه های گردشگری این شهر جنوبی ایران است. اگر به بوشهر سفر کردید، امتحان کردن غذاهای جنوبی را از یاد نبرید.

 

لاهیجان; عروس گیلان

 

لاهیجان یکی از زیباترین و جذاب ترین شهرهای استان گیلان است که در سال های اخیر بیشتر مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. این شهر زیبا به عروس گیلان معروف شده است. اگر به این شهر سفر کردید بازدید از تالاب آب شیرین سوستان را از دست ندهید. این تالاب در تمام فصول سال آب دارد. تله کابین لاهیجان در منطقه بام سبز لاهیجان، استخر لاهیجان، جنگل تاریک، آبشار شیطان کوه، تالاب بین المللی امیرکلایه از دیدنی های این شهر است.

 

کلاردشت; بهشت گمشده

 

کلاردشت به‌عنوان یکی از زیباترین مناطق شمالی ایران، جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد که در هر فصلی از سال برای شما یک شگفتی جدید دارند.

این بهشت زیبا با آب‌وهوایی ییلاقی بهترین انتخاب برای افرادی است که می‌پرسند عید کجا بریم؟ این شهر زیبا علاوه‌بر جاده‌ها و دریاچه‌هایی که با درخت‌های سبز قدیمی و تنومند احاطه شده‌اند، روستاهای بسیار زیبایی دارد که برای اقامت بهترین انتخاب خواهند بود.

در فصل بهار دشت‌ها و روستاهای کلاردشت با گل‌های وحشی رنگین می‌شوند و فقط کافی است با خود دوربین عکاسی به‌همراه داشته باشید تا تصاویری زیبا به‌یادگار ثبت کنید. بدون شک پس از سفر کلاردشت و برگشتن به شهر خود، دل‌تان برای این شهر زیبا تنگ خواهد شد.

 

حتما شهر‌ها و مکان‌های بیشتری برای سفر و گردش وجود دارد و ما در این مطلب فقط به تعدادی از آنها پرداختیم. شما به ما بگویید که قصد سفر به کجا را دارید؟

 

 

Print Friendly, PDF & Email

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *