خواندنی ها, گوناگون

طرز تهیه آش شله قلمکار سنتی و کشدار

در طرز تهیه آش شله قلمکار ، ابتدا گوشت را به همراه پیاز، سیر، ادویه‌ها و آب، داخل قابلمه ریخته و اجازه

Print Friendly, PDF & Email
کد خبر : 7668
یکشنبه 27 اسفند 1402 - 23:11

در طرز تهیه آش شله قلمکار ، ابتدا گوشت را به همراه پیاز، سیر، ادویه‌ها و آب، داخل قابلمه ریخته و اجازه دهید پخته شوند. کلیه حبوبات از قبل خیس شده شامل لوبیا، نخود و عدس را نیز بپزید. گندم و برنج را هم به صورت جداگانه پخته و کنار بگذارید. در یک قابلمه حبوبات پخته شده، گندم و برنج، سبزی‌های آش و آبِ گوشت را ریخته و روی شعله قرار دهید. گوشت را ریش ریش کنید و به همراه پیازداغ و ادویه‌ها داخل قابلمه بریزید.

این روش کلی تهیه آش شله قلمکار است، اما اگر می‌خواهید ریزه‌کاری‌های کار آشنا شوید، ادامه مطلب را بخوانید.

آش شله قلم کار
تعداد نفرات ۴ نفر
زمان آماده‌سازی ۳ ساعت
زمان پخت ۳ ساعت
میزان سختی زیاد

آنچه در ادامه گفته می‌شود، متداول‌ترین روش طرز تهیه شله قلمکار اصل است. اگر می‌خواهید این آش را در منزل طبخ کنید، پیش از هر چیزی لازم است بدانید که مراحل پخت آش شله قلم کار، طولانی‌تر از چیزی است که در خصوص دیگر انواع آش تجربه کرده‌اید.

مواد لازم برای تهیه آش شله قلمکار

سبزی آش شله قلم کار، عبارت است از نعنا، جعفری، مرزه، ریحان و گشنیز که باید به مقدار مساوی با هم ترکیب شوند. جالب است بدانید که بسیاری از مواد اولیه آش شله قلمکار مانند گندم، حبوبات و گوشت، مشابه طرز تهیه شله مشهدی است. برای تهیه آش شله قلمکار کشدار مواد اولیه زیر را آماده کنید. این مواد برای حدود ۴ نفر در نظر گرفته شده‌اند و در صورتی که بخواهید آش را برای افراد بیشتری آماده کنید، باید مقدار مواد اولیه را افزایش دهید. به طور مثال آش شله قلمکار برای ۳۰ نفر، با چند برابر کردن حجم مواد اولیه، تهیه می‌شود.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سبزی آش خرد شده ۵۰۰ گرم
گوشت گوساله ۵۰۰ گرم
گندم نصف پیمانه
لوبیا چیتی نصف پیمانه
نخود یک پیمانه
عدس یک پیمانه
برنج نیم‌دانه نصف پیمانه
پیاز ۴ عدد
سیر ۲ حبه
سیرداغ، پیازداغ و نعناداغ به مقدار لازم
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

دستور پخت آش شله قلمکار کشدار

طرز پخت آش شله قلمکار خوشمزه در مناطق مختلف ایران کمی متفاوت است، مثلا در طرز تهیه آش شله قلمکار شهر اصفهان، از ماش هم استفاده می‌شود و یا اهالی جنوب، سبزیجات معطر بیشتری به کار می‌برند. با این همه در مراحل زیر، یکی از پرطرفدارترین دستورهای پخت این آش خوشمزه را خواهید دید.

مرحله اولاز شب قبل تمام حبوبات را خیس کنید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخشان گرفته شود.

مرحله دومیک عدد پیاز را خلالی کنید و همراه سیر و گوشت، داخل قابلمه‌ای مناسب بریزید. مقدار مناسبی آب و ادویه‌ها را به آش اضافه کرده و اجازه دهید تا با آب کاملا بپزند.

مرحله سومنخود را با چند قاشق پیازداغ و مقدار کافی آب روی حرارت بگذارید تا نیم‌پز شود. سپس، لوبیا چیتی را اضافه کنید و اواسط پخت آن، عدس را هم داخل قابلمه بریزید. اجازه دهید تمام حبوبات کاملا پخته و نرم شوند.

مرحله چهارمدر قابلمه‌ای دیگر، گندم را همراه با آب کافی بپزید و پس از آنکه پخت گندم کامل شد، برنج نیم‌دانه را هم اضافه کنید.

مرحله پنجمداخل قابلمه‌ای بزرگ، ابتدا آب گوشت پخته شده و پس از آن به ترتیب، سبزی آش خرد شده، حبوبات پخته و گندم و برنج نرم شده را اضافه کنید. در این مرحله، اگر آب آش کم بود، مقداری آب اضافه کنید.

مرحله ششمگوشت پخته شده را در ظرفی دیگر ریش ریش کنید و مقداری از آن را برای تزیین آش کنار بگذارید.

مرحله هفتممابقی گوشت ریش ریش شده را همراه با ۵ قاشق غذاخوری پیازداغ داخل آش بریزید و ۲ تا ۳ ساعت زمان دهید تا آش با حرارت ملایم بپزد و جا بیفتد.

مرحله هشتم: برای سرو این آش خوشمزه، آن را با کشک، گوشت‌های ریش ریش شده، پیازداغ، نعناداغ و سیرداغ تزیین کرده و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

 

Print Friendly, PDF & Email

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *