خواندنی ها, گوناگون

طرز تهیه حلیم | غلیظ و کشدار به ۵ روش مختلف

حلیم غذای مخصوص خاورمیانه بوده و برای درست کردن آن از بلغور یا جو به همراه گوشت یا مرغ استفاده

Print Friendly, PDF & Email
کد خبر : 7833
دوشنبه 28 اسفند 1402 - 18:26

حلیم غذای مخصوص خاورمیانه بوده و برای درست کردن آن از بلغور یا جو به همراه گوشت یا مرغ استفاده می‌شود. اصولا حلیم را به عنوان صبحانه، عصرانه یا در هنگام سحر و افطار سرو می‌کنند. با وجود آنکه اغلب ما حلیم را با یک طعم و ترکیب یکسان می‌شناسیم، اما حلیم بادمجان، بولامه و … در بازار موجود است که روش درست کردن متفاوتی دارند.

در این مطلب می‌خواهیم طرز تهیه حلیم گندم را به شما آموزش دهیم

حلیم گندم
تعداد نفرات ۶ نفر
زمان آماده سازی ۱ ساعت
زمان پخت ۴ ساعت
میزان سختی زیاد

طرز تهیه حلیم گندم

درست کردن حلیم گندم در بهترین حالت با استفاده از گوشت گوسفندی بوده و طعم این غذا را نسبت به دیگر روش‌های پخت بهتر می‌کند. از آنجایی که در میان ترکیبات حلیم، گندم هم دیده می‌شود، می‌توانیم آن را منبع خوبی برای روی، آهن، منیزیم، نیاسین و … بدانیم. بنابراین برای سیستم گوارش بدن بهترین انتخاب است. حلیم گندم هم مانند طرز تهیه آش شله قلمکار بافتی کشدار داشته و این ویژگی به دلیل گوشتی است که در داخل ترکیبات آن استفاده می‌شود.

مواد لازم برای تهیه حلیم گندم

قبل از هر چیز باید مواد زیر را برای پخت حلیم آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گندم پوست کنده ۵۰۰ گرم
گوشت ۲۵۰ گرم
پیاز ۱ عدد
آب به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم
روغن حیوانی یا کره آب شده به مقدار لازم
شکر و دارچین برای تزئین
کنجد برای تزئین

مراحل تهیه حلیم گندم

پس از آماده سازی مواد بالا، باید مراحل زیر را برای درست کردن حلیم گندم طی کنید:

مرحله اول: ابتدا پوست گندم‌ها را بگیرید و آن‌ها را برای مدت زمان ۱۲ ساعت خیس کنید.

مرحله دوم: گندم‌ها را با ۱۸ لیوان آب بپزید و در حین پخت آن‌ها را هم بزنید تا نسوزند.

مرحله سوم: اگر در حین پخت کف روی آب ایجاد شد، آن را با قاشق بردارید.

مرحله چهارم: وقتی مواد درون قابلمه به جوش آمد، حرارت اجاق را کم کرده و درب قابلمه را بگذارید تا کاملا بپزد.

مرحله پنجم: یک قابلمه دیگر بردارید و گوشت را به همراه پیاز و ۳ لیوان آب داخل آن بریزید. اجازه دهید تا برای مدت زمان ۳ ساعت به خوبی بپزند.

مرحله ششم: زمانی که گوشت نیم پز شد، نمک را به آن اضافه کنید.

مرحله هفتم: پس از پخت گندم‌ها، اجازه دهید تا خنک شوند. سپس، با استفاده از گوشت‌کوب برقی آن‌ها را له کنید تا بافت گندم‌ها شبیه پوره شود.

مرحله هشتم: گوشت پخته شده را با چنگال ریش ریش کنید.

مرحله نهم: آب گوشت را از صافی عبور دهید و به همراه گوشت ریش ریش به گندم اضافه کنید.

مرحله دهم: این ترکیبات را به مدت ۱۵ دقیقه دیگر با گوشت‌کوب برقی بزنید و آن‌ها را به خوبی مخلوط کنید.

مرحله یازدهم: اکنون مقدار کافی نمک را به این مواد اضافه کرده و اجازه دهید برای مدت زمان نیم ساعت دیگر روی حرارت باقی بماند.

مرحله دوازدهم: زمانی که حلیم کشدار شد و قوام آمد، آن را از روی حرارت برداشته و با دارچین، شکر و کنجد تزئین کنید.

طرز تهیه حلیم گندم در آرام پز

از آنجایی که تهیه حلیم گندم کمی زمان‌بر است، می‌توان طرز تهیه حلیم گندم در زودپز یا آرام‌پز را پیش برد. در واقع مراحل پخت گوشت و گندم درون این محصولات با سرعت بالاتری انجام شده و تنها کاری که لازم است خودتان روی گاز انجام دهید، ترکیبشان با یکدیگر و طعم‌دار کردن آن‌ها است.

طرز تهیه حلیم گندم با بوقلمون

در بیشتر مواقع حلیم را با استفاده از بوقلمون تهیه می‌کنند تا هم اقتصادی‌تر باشد و هم طعمی شبیه به گوشت گوسفند داشته باشد. درست کردن حلیم گندم با بوقلمون نیز شبیه به مراحلی است که در بالا گفته شد و تنها تفاوت در زمان کمتری است که پخت این گوشت نیاز دارد.

طرز تهیه حلیم گندم بدون گوشت

اغلب گیاهخواران برای درست کردن حلیم از گوشت استفاده نمی‌کنند. در تهیه حلیم گندم بدون گوشت باید گندم پوست کنده را شسته، داخل قابلمه ریخته و اجازه دهید تا کاملا بپزد. یک پیاز را نگینی خرد کرده، تفت دهید و نمک و زردچوبه را به آن اضافه کنید. بعد از آن پیاز را به قابلمه اضافه کرده و اجازه دهید تا این ترکیبات به خوبی پخته شوند. در نهایت آن‌ها را میکس و سرو کنید. برخی افراد به این ترکیب رب یا شیر اضافه می‌کنند.

طرز تهیه حلیم گندم با مرغ

برای افرادی که نمی‌توانند از گوشت گوسفند یا بوقلمون استفاده کنند یا می‌خواهند مدل متفاوتی از طعم حلیم را امتحان کنند، تهیه حلیم گندم با مرغ انتخاب بهتری خواهد بود. گندم را خیس کرده و درون قابلمه بریزید. سپس سینه و ران مرغ را به همراه برگ بو، چوب دارچین و نمک به قابلمه اضافه کرده و اجازه دهید برای مدت زمان ۲ ساعت بپزند.

پس از این زمان باید چک کنید که مرغ به طور کامل پخته شده باشد. در این صورت مرغ را از قابلمه خارج کرده و پس از ریش ریش کردن دوباره به گندم‌ها اضافه کنید. سپس، با استفاده از گوشت‌کوب برقی، مخلوط‌کن یا غذاساز محتویات داخل قابلمه را کاملا له کنید. نزدیک به ۲۰ دقیقه دیگر اجازه دهید تا ترکیبات درون قابلمه روی حرارت باقی بمانند. اکنون حلیم شما آماده بوده و باید با دارچین و روغن یا کره آن را تزئین کنید.

Print Friendly, PDF & Email

نوشته های مشابه