خواندنی ها, گوناگون

طرز تهیه خورشت قورمه سبزی خوشمزه و مجلسی

خورشت قورمه سبزی یکی از انواع غذاهای اصیل ایرانی است که قدمت بسیار زیادی دارد. در طرز تهیه خورشت قورمه

Print Friendly, PDF & Email
کد خبر : 6599
چهارشنبه 23 اسفند 1402 - 0:57

خورشت قورمه سبزی یکی از انواع غذاهای اصیل ایرانی است که قدمت بسیار زیادی دارد. در طرز تهیه خورشت قورمه سبزی، ابتدا پیاز را در روغن سرخ کرده و سپس گوشت و زردچوبه را به آن اضافه کنید. لوبیا را ۱۵ دقیقه در آب بجوشانید و داخل قابلمه گوشت بریزید. سبزی قورمه را به صورت ریز خرد کرده و سرخ کنید تا تغییر رنگ دهد. سبزی سرخ شده و نمک و فلفل را نیز به خورشت اضافه کنید. لیمو عمانی سوراخ شده را چند ساعت در آب جوش قرار دهید و سپس داخل قابلمه بیندازید. حالا اجازه دهید تا خورشت به آرامی پخته و جا بیفتد.

قورمه سبزی
تعداد نفرات ۴ نفر
زمان آماده‌سازی ۳۰ دقیقه
زمان پخت ۶۰ دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه خورشت قورمه سبزی مجلسی

شما باید طرز تهیه انواع قورمه سبزی با گوشت و مرغ را بلد باشید، زیرا این خورش یک غذای عالی برای سرو در وعده ناهار یا شام است و  می‌توانید آن را برای مجالس و میهمانی‌های خود نیز تهیه کنید. قورمه سبزی رستورانی و مجلسی را با گوشت گوسفندی درست می‌کنند که طعم فوق‌العاده‌ای دارد. در ادامه نحوه درست کردن این خورش با گوشت آمده است:

مواد اولیه مورد نیاز برای پخت قورمه سبزی مجلسی

برای اینکه بتوانید دستور پخت قورمه سبزی را به درستی دنبال کنید و یک قورمه سبزی جا افتاده داشته باشید،  به مواد اولیه معرفی شده در جدول زیر نیاز دارید. با موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است، می‌توانید برای ۴ نفر خورشت قورمه سبزی مجلسی تهیه کنید. در صورتی که تعداد اعضای خانواده یا مهمانان شما بیشتر یا کمتر است، باید مواد را به اندازه متناسب آن، تغییر دهید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
پیاز بزرگ ۱ عدد
لیمو عمانی ۳ عدد
لوبیا قرمز ۲۰۰ گرم
سبزی خورشتی ۵۰۰ گرم
گوشت خورشتی ۴۰۰ گرم
روغن مایع به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

دستور پخت قورمه سبزی با گوشت

در طرز تهیه قورمه سبزی نذری و مجلسی، مراحل زیر را انجام دهید:

مرحله اولبرای تهیه قورمه سبزی از از شب قبل لوبیا را در یک کاسه آب خیس کرده و دو تا سه مرتبه آب آن را عوض کنید تا هم نفخ لوبیا گرفته شده و هم سریع‌تر پخته شود. دقت کنید که لوبیا باید از جنس مرغوب باشد، در غیر این صورت حتی در صورت خیساندن در آب، ممکن است که لوبیاها دیرپز بوده و مجبور شوید مدت بیشتری برای پخته شدن آن‌ها منتظر بمانید.

مرحله دومپوست پیاز را گرفته و آن را به صورت نگینی و ریز خرد کنید. البته شما می‌توانید از روش جایگزین استفاده کرده و پیاز را رنده کنید. قابلمه‌ای مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید. پس از اینکه روغن داغ شد، پیاز خرد یا رنده شده را به روغن اضافه کرده و تفت دهید. زمانی که خامی پیاز گرفته شد، مقداری زردچوبه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه دهید تا رنگ پیازها طلایی شود.

مرحله سومحالا گوشت خورشتی را به قطعات مساوی برش زده و به پیاز اضافه کنید. تفت دادن مخلوط گوشت و پیاز را تا جایی ادامه دهید که رنگ گوشت تغییر کند. البته دقت داشته باشید که اگر گوشت بیش از حد سرخ شود، سفت شده و برای پخته شدن به زمان بیشتری نیاز دارد.

مرحله چهارمدر این مرحله لوبیا‌هایی که از شب قبل خیس کرده بودید را با مقداری آب، به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید تا رنگ آن گرفته شود. اگر این کار را نکنید، ممکن است رنگ اولیه قرمز لوبیا باعث کدر شدن رنگ خورشت شود.

مرحله پنجمحالا گوشت و پیاز را به همراه لوبیا در قابلمه ریخته و چند لیوان آب اضافه کنید. در حالی که این مواد می‌جوشند، سبزی قورمه را به شکلی منظم و ریز خرد کنید.

مرحله ششمسبزی‌های خرد شده را در تابه به همراه کمی روغن مایع سرخ کنید. توجه داشته باشید که هرچقدر رنگ سبزی قورمه سبزی پررنگ‌تر شود، در پایان کار خورشت شما تیره‌تر خواهد شد. اگرچه یک راز قورمه سبزی خوشمزه، تفت دادن زیاد سبزی است؛ اما اگر می‌خواهید ویتامین و املاح معدنی سبزیجات شما حفظ شود، بهتر است آن را خیلی کم تفت دهید.

مرحله هفتم: حالا سبزی‌ها را نیز به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به قابلمه خورشت قورمه سبزی اضافه کنید.

مرحله هشتملیمو عمانی را با چنگال سوراخ کنید و درون یک لیوان آب جوش قرار دهید تا تلخی لیمو گرفته شود. پس از اینکه سبزی خورشت چند جوش خورد، لیمو عمانی را به آن اضافه کنید. حالا اجازه دهید تا خورشت شما به خوبی جا بیفتد و آماده سرو شود.

نکات پخت قورمه سبزی مجلسی با گوشت

برای تهیه قورمه سبزی نذری با گوشت، نکات زیر را حتما در نظر بگیرید:

در طرز تهیه قورمه سبزی روغن انداخته و جا‌افتاده ، باید سبزی خورشتی به خوبی سرخ شود و در پایان پخت خورشت، یک تکه یخ کوچک درون آن بیندازید. این کار باعث شوک به سبزی خورشت شده و باعث می‌شود قورمه سبزی شما روغن انداخته و رنگ و لعاب فوق العاده‌ای نیز به خود بگیرد.

سبزی خورشتی مخصوص قورمه سبزی شامل اسفناج، شنبلیله، تره، گشنیز و جعفری است. دقت داشته باشید که تره زیاد در سبز خورشتی باعث تندی خورشت و شنبلیله زیاد باعث تلخ شدن طعم خورشت می‌شود. از این روی اهمیت زیادی دارد که حتما در پخت قورمه سبزی خوشمزه، سبزی‌های لازم را با تناسب کامل تهیه کنید.

برای آنکه بتوانید به بهترین شکل سبزی قورمه را سرخ کنید، باید پیش از ریختن روغن، سبزی را در تابه تفت دهید تا آب آن کشیده شود. پس از آنکه مطمئن شدید سبزی آب اضافی ندارد، روغن را داخل تابه ریخته و سبزی را سرخ کنید.

در طرز تهیه خورشت سبزی بنا به ذائقه خود، می‌توانید از لوبیا چیتی یا سفید برای تهیه خورشت نیز استفاده کنید؛ اگر چه فرم رستورانی قورمه سبزی، با لوبیا قرمز همراه است.

برای روغن بیشتر قورمه سبزی و مقوی شدن آن بهتر است از عصاره قلم استفاده کنید. همین‌طور رعایت تناسب در ادویه قورمه سبزی مجلسی، باعث می‌شود که طعم غذا متعادل شده و کاملا خوشمزه باشد.

چه سبزی قورمه سبزی را خوشمزه میکند؟خورشت سبزی جنوبی نیز مشابه مراحلی است که در بخش قبل توضیح دادیم، با این تفاوت که برای سبزی قورمه علاوه بر اسفناج، شنبلیله، تره، گشنیز و جعفری، از چند برگ چغندر و شوید هم استفاده می‌شود.

در تهیه قورمه سبزی شمالی علاوه بر سبزی‌های گفته شده، از دو نوع سبزی محلی به نام خالواش و چوچاق نیز استفاده می‌کنند. برای طعم خورشت هم مقداری آبغوره داخل غذا می‌ریزند. تفاوت دیگر قرمه سبزی شمالی نیز اضافه کردن بادمجان و گوجه است که به شکل حلقه‌ای برش زده، سرخ کرده و به خورشت اضافه می‌کنند.

Print Friendly, PDF & Email

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *