خواندنی ها, گوناگون

طرز تهیه دلمه برگ مو | یک غذاهای لذیذ ایرانی

کافی است نگاهی به لیست انواع غذای ایرانی بیندازید تا متوجه شوید که دلمه یکی از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین غذاهای

Print Friendly, PDF & Email
کد خبر : 9817
جمعه 17 فروردین 1403 - 22:46

کافی است نگاهی به لیست انواع غذای ایرانی بیندازید تا متوجه شوید که دلمه یکی از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین غذاهای سنتی و حتی محلی کشور ایران محسوب می‌شود که طعم و عطر خاصی دارد.  دلمه طعم خاص و متفاوت خود را مدیون مرزه است، این نوع سبزی خشک باعث خوش‌عطری دلمه می‌شود.

از آنجایی که دلمه غذای خوش طعم و خاصی است، طرفداران زیادی دارد بنابراین شما می‌توانید در تدارکات یک مهمانی بزرگ برای پذیرایی متفاوت از مهمانان خود این غذای لذیذ را آماده کنید.

با اینکه ما انواع مختلفی دلمه داریم، ولی طرز تهیه انواع دلمه نزدیک به یکدیگر خواهد بود. ناگفته نماند بدون توجه به اینکه شما قصد درست کردن کدام نوع دلمه را دارید باید گفت آماده کردن مواد انواع دلمه ها، پیچیدن دلمه، تهیه و پختن آن تا حدودی کار بسیار سخت و زمان‌بری است. از این‌رو اگر حوصله آشپزی دارید برای تهیه این غذای لذیذ دست به کار شوید. در ادامه مواد لازم برای تهیه انواع دلمه ها را ذکر می‌کنیم.

مواد لازم

گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم
برنج نیم پز یک لیوان
لپه نصف لیوان
نمک به میزان دلخواه
فلفل به میزان دلخواه
زردچوبه به اندازه کافی
روغن مایع به مقدار لازم
فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی، بادمجان دلمه ای، پیاز، یا برگ مو به تعداد دلخواه
گشنیز ۵۰ گرم
شوید ۵۰ گرم
ترخون ۳۰ گرم
شنبلیله ۳۰ گرم
مرزه ۴۰ گرم
تره ۵۰ تا ۸۰ گرم

توجه داشته باشید شما می‌توانید به جای گوشت چرخ کرده از مرغ نگینی خیلی ریز نیز استفاده کنید و با توجه به نوع دلخواه دلمه خود یکی از موارد ذکر شده در بالا (فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی، بادمجان دلمه ای، پیاز، یا برگ مو) را انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید نوع پیچیدن هر یک از این نوع دلمه ها با یکدیگر متفاوت است.

طرز تهیه دلمه برگ مو

در لیست انواع غذای ایرانی دلمه برگ مو یکی از پرطرفدارترین نوع دلمه است که شاید درست کردن آن از سایر دلمه ها ساده‌تر باشد البته پیچیدن دلمه برگ مو نیز کار هر کسی نیست. یکی از موثرترین مواد در خوش طعم کردن این غذا سبزی دلمه برگ مو است که به هیچ‌وجه نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

در ادامه مراحل تهیه این نوع دلمه را شرح می‌دهیم:

مرحله اول: در ابتدا باید گوشت یا مرغ چرخ‌شده را با پیاز تفت دهید و در نهایت ادویه و سبزی دلمه را به آن اضافه کنید. همچنین می‌توانید از رب گوجه نیز برای طعم بهتر دلمه برگ مو کمک بگیرید.

مرحله دوم: برنج و لپه را بپزید و به مواد اولیه خود اضافه کنید.

مرحله سوم: برگ های مویی که پیش از این تهیه کرده و شسته‌اید را در قابلمه قرار دهید تا به مدت ۱۰ دقیقه در آب جوش پخته شوند.

مرحله چهارم: در این بخش باید ۲ برگ مو را انتخاب کنید و بر روی یکدیگر قرار دهید به طوری که نصف برگ‌ها بر روی یکدیگر قرار بگیرد. پیچاندن دلمه برگ مو کار سختی است بنابراین باید دقت زیادی به خرج دهید.

مرحله پنجم: دلمه ها را در قابلمه بچینید و کمی روغن و آب بر روی آنها بریزید تا چند دقیقه پخته شوند. ترکیب دلمه برگ مو با سرکه و شکر نیز بسیار خوشمزه است بدین‌ترتیب می‌توانید علاوه بر آب و روغن، کمی سرکه و شکر نیز بر روی دلمه های برگ مو بریزید.

Print Friendly, PDF & Email

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *