خواندنی ها, گوناگون

طرز تهیه میرزا قاسمی | غذای اصیل شمالی

اصالت غذای میرزا قاسمی به شهرهای شمالی ایران برمی‌گردد و به عنوان یک غذا با بادمجان، طعمی عالی داشته و

Print Friendly, PDF & Email
کد خبر : 8507
چهارشنبه 8 فروردین 1403 - 0:19

اصالت غذای میرزا قاسمی به شهرهای شمالی ایران برمی‌گردد و به عنوان یک غذا با بادمجان، طعمی عالی داشته و طرفداران زیادی دارد. ما در اینجا قصد داریم طرز تهیه میرزا قاسمی خوشمزه را با بادمجان کبابی برایتان شرح دهیم. به طور معمول میرزا قاسمی شمالی با بادمجان دودی و سیر بسیار زیاد طبخ می‌شود که خواص بسیاری دارد. شما می‌توانید طرز تهیه میرزا قاسمی ساده، این غذای خوشمزه را در ادامه مشاهده کنید.

طرز تهیه میرزا قاسمی
تعداد نفرات ۴ نفر
زمان آماده سازی ۳۰ دقیقه
زمان پخت غذا ۳۰ دقیقه
درجه سختی کم

میرزا قاسمی با بادمجان کباب شده

طرز تهیه میرزاقاسمی با بادمجان آب پز آنچنان مرسوم نیست، اما با بادمجان کبابی بسیار رایج و راحت است. تنها کافی است که با دقت و مرحله به مرحله آماده سازی میرزاقاسمی این غذای لذیذ و خوشمزه از لیست غذاهای گیاهی را انجام دهید. در این میان و قبل از توضیح این غذا، خوب است به این نکته هم اشاره کنیم که طرز تهیه میرزا قاسمی با برنج یا بدون برنج هیچ فرقی با هم ندارد، شاید فقط در اندازه مواد لازم کمی تفاوت وجود داشته باشد.

پخت میرزا قاسمی بسته به این که تصمیم داشته باشید این غذا را برای وعده ناهار یا شام سرو کنید، همراه ساختن آن با نان یا برنج، مشخص خواهد شد. در اکثر مواقع برای وعده ناهار، میرزاقاسمی را با برنج سرو کرده و اگر این غذا را برای وعده شام بخواهید، سرو آن به همراه نان داغ، مناسبت بیشتری خواهد داشت.

مواد لازم برای تهیه میرزا قاسمی

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بادمجان ۴ عدد متوسط
تخم مرغ ۲ عدد
سیر ۱ بته
گوجه فرنگی ۴ عدد
روغن مایع به میزان لازم
ادویه (نمک، فلفل، زردچوبه) به میزان لازم

 طرز تهیه میرزا قاسمی با بادمجان کبابی

همانطور که گفته شد طریقه درست کردن میرزا قاسمی با بادمجان کبابی، به شیوه‌های گوناگونی پخت می‌شود. برخی از افراد حتی برای کبابی شدن بادمجان‌ها آن را روی آتش و یا زغال قرار می‌دهند تا طعم کبابی آن به خوبی زیر دندان حس شود. در ادامه به توضیح مرحله به مرحله چگونگی طرز درست کردن میرزاقاسمی خوشمزه می‌پردازیم.

مرحله اول: در مرحله اول در طرز تهیه میرزا قاسمی با بادمجان کبابی،بادمجان‌ها را شسته و آن‌ها را به طور مستقیم روی شعله قرار می‌دهیم تا به خوبی حالت کبابی شوند. کباب کردن بادمجان‌ باید با دقت انجام شود تا تمام سطح آن کبابی شده و در عین حال بخش داخل بادمجان نسوزد و تغییر رنگ ندهد. در غیر این صورت باید انتظار تلخ شدن میرزا قاسمی را داشته باشید. در طرز تهیه کشک بادمجان نیز اگر بخواهید از بادمجان کبابی به جای سرخ شده استفاده کنید، رعایت همین نکته الزامی خواهد بود.

مرحله دوم: پس از آن بادمجان‌ها را پوست می‌گیریم و درون قابله می‌گذاریم تا با کمی آب بجوشد. برخی از افراد برای کبابی شدن بادمجان‌ها، آن‌ها را در داخل فر قرار می‌دهند. البته اگر تمایل ندارید که بادمجان‌ها کبابی شوند، می‌توانید به شکل دایره‌ای خرد کرده و با کمی روغن تفت دهید. علاوه بر بادمجان‌ها، گوجه‌فرنگی‌ها را هم شسته و رنده می‌کنیم.

مرحله سوم: در این مرحله از درست کردن میرزاقاسمی گوجه‌های خرد شده را به بادمجان‌ها اضافه کرده و به خوبی با هم مخلوط می‌کنیم.

مرحله چهارم: سپس نوبت به اضافه کردن سیرها می‌رسد. البته سیرها را بایستی پوست گرفته و رنده کنیم تا در هنگام خوردن غذا، زیر دندان حس نشوند. در نتیجه سیرهای رنده شده را هم به موادمان اضافه می‌کنیم.

مرحله پنجم: زمانی که به خوبی بادمجان‌ها له و پخته شد، ادویه را به آن اضافه می‌کنیم. توجه داشته باشید که باید به خوبی آب گوجه‌فرنگی گرفته شده باشد و هیچ آبی در ته قابلمه باقی نماند.

مرحله ششم: پس از آنکه به خوبی بادمجان‌ها پخته شد، قابلمه را از روی شعله برداشته و با استفاده از گوشت کوب به خوبی تمام مواد را با هم ترکیب می‌کنیم تا بافت بادمجانی یک‌دست و صاف به وجود آید.

مرحله هفتم: پس از له کردن تمامی مواد، مجدد قابلمه را روی شعله گاز قرار دهید. این بار مقداری روغن مایع درون قابلمه ریخته و تخم مرغ‌ها را اضافه می‌کنیم. در این مرحله شما می‌توانید تخم مرغ‌ها را در ظرفی جداگانه ریخته، هم بزنید و با مواد ترکیب کنید یا آن که به سبک شمالی‌ها می‌توانید تخم مرغ‌ها را به طور درسته درون مواد بشکنید تا ظاهر سنتی غذا حفظ شود.

مرحله هشتم: در پایان بهتر است که برای دقایقی درب ظرف را به همراه دم کنی گذاشته و اجازه دهید که غذا جا بیفتد. در نظر داشته باشید که طولانی شدن این مدت، ممکن است باعث ته گرفتن و سوختن لایه زیرین میرزاقاسمی شود.

نکته:

: برای تهیه میرزاقاسمی مجلسی، می‌توانید به جای مخلوط کردن تخم مرغ با بادمجان‌ها، در تابه‌ای جداگانه متناسب با حجم غذا، چند عدد تخم مرغ نیمرو کرده و پس از کشیدن بادمجان‌های له شده داخل ظرف سرو، تکه‌های نیمرو را روی سطح آن پراکنده کنید.

Print Friendly, PDF & Email

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *