خواندنی ها, گوناگون

طرز تهیه کلم پلو شیرازی با طعمی بی نظیر

کلم پلو یکی از غذاهای خوش طعم ایرانی است که تاریخچه و اصل و نصب آن به شهر شیراز برمی‌گردد.

Print Friendly, PDF & Email
کد خبر : 10600
جمعه 24 فروردین 1403 - 0:47

کلم پلو یکی از غذاهای خوش طعم ایرانی است که تاریخچه و اصل و نصب آن به شهر شیراز برمی‌گردد. عطر و طعم این غذا بی‌نظیر است و روش پخت آن بسیار راحت است. البته در شهرهای مختلف با مواد اولیه متفاوتی طبخ می‌شود. در این مقاله قرار است به طرز تهیه کلم پلو در سریع ترین زمان بپردازیم. برای این که بهترین روش پخت کلم پلو شیرازی را یاد بگیرید، تا انتها با ما همراه باشید.

کلم پلو خوشمزه و مجلسی

قبل از آموزش طرز تهیه این غذای خوشمزه، بهتر است با مواد لازم برای آن آشنا شوید. در ادامه به مواد مورد نیاز برای پخت کلم پلو برای ۴ نفر اشاره شده است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ کرده گوسفندی ۵۰۰ گرم
برنج ۴ پیمانه
کلم برگ سفید ۱ عدد متوسط
پیاز ۲عدد متوسط
سبزی کلم پلو ۵۰۰ گرم
ادویه (نمک، فلفل، زرچوبه ) به میزان لازم
آبلیمو به میزان لازم

طرز تهیه کلم پلو شیرازی

در قسمت زیر به آموزش مرحله به مرحله‌ی پخت کلم پلو شیرازی پرداخته‌ایم. با این آموزش شما می‌توانید در نهایت یک کلم پلو با گوشت بی‌نهایت خوشمزه را نوش جان کنید.

مرحله‌ی اول: برای طرز تهیه کلم پلو با کلم برگ، در ابتدای کار باید برنج را به خوبی شسته و بسته به نوع آن در مدت زمان لازم در آب به همراه نمک بخیسانیم. البته این نکته را به یاد داشته باشید که هرچه برنج شما تازه تر باشد، مدت زمان خیس خوردن آن کوتاه‌تر خواهد بود.

مرحله‌ی دوم: در دومین مرحله یکی از پیازها را به صورت ریز و نگینی خرد می‌کنیم و در یک تابه که روی حرارت ملایم قرار گرفته است به خوبی تفت می‌دهیم تا رنگ آن طلایی شود و بعد از این که به خوبی سرخ شد پیازها را کنار می‌گذاریم.

مرحله‌ی سوم: کلم برگ را که از قبل به خوبی شسته‌ایم، به صورت کاملا یکدست و به شکل خلالی خرد می‌کنیم. در همان تابه‌ای که پیازها را سرخ کرده بودیم اندکی روغن می‌ریزیم و کلم های خرد شده را به آن اضافه کرده و تفت می‌دهیم.

مرحله‌ی چهارم: در پخت کلم پلو شیرازی نکته‌ای که باید بدانید و به خوبی انجام دهید این است که بوی کلم را بگیرید که برای انجام این کار می‌توانید از زردچوبه استفاده کنید و کلم‌ها را به خوبی با زردچوبه تفت دهید. بعد از این کار به کلم‌ها مقداری نمک و آبلیمو اضافه می‌کنیم و درب قابلمه را می‌بندیم تا کلم‌ها آب بیاندازد.

مرحله‌ی پنجم: در پخت کلم پلو شیرازی با سبزی خشک معمولا از سبزی هایی مانند شوید، ترخون، تره، ریحان استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید از سبزی تازه استفاده کنید در ابتدا سبزی ها را به خوبی بشویید و ریز خرد کنید. به همراه پیاز داغی که از قبل آماده کردیم سبزی‌ها را در روغن تفت می‌دهیم و زمانی که مواد خوب تفت داده شد، آن را از روی حرارت برمی‌داریم.

مرحله‌ی ششم: حالا زمان آماده کردن برنج است. برای این کار در یک قابلمه تا نیمه آب می‌ریزیم و برنج خیس خورده را به آن اضافه می‌کنیم. نمک و روغن را به میزان کافی اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا برنج روی شعله با حرارت مناسب شروع به پخت کند.

مرحله‌ی هفتم: زمانی که برنج پخته شد، آن را آبکشی می‌کنیم. در یک قابلمه‌ی مناسب مقداری روغن و آب را مخلوط می‌کنیم و روی حرارت قرار می‌دهیم. می‌توانید برای ته دیگ از سیب زمینی، کاهو یا نان لواش استفاده کنید.

مرحله‌ی هشتم: بعد از قرار دادن ته دیگ، یک لایه‌ی نازک برنج و بعد از آن یک لایه از کلم سرخ شده می‌ریزیم و این کار را تا جایی ادامه می‌دهیم که قابلمه پر شود.اما در نظر داشته باشید که لایه‌ی آخر باید برنج ساده باشد. درب قابلمه را می‌گذاریم و اجازه می‌دهیم به مدت ۴۵ دقیقه بپزد.

مرحله‌ی نهم: در حالی که برنج در حال پخت است به سراغ آماده کردن گوشت‌های قلقلی می‌رویم. کلم پلو با گوشت قلقلی واقعا طعم بی نظیری دارد. ابتدا پیاز را رنده کرده و آب آن را به خوبی می‌گیریم. گوشت چرخ شده را به پیازهای آب گرفته شده اضافه می‌کنیم و ادویه‌های لازم را نیز اضافه می‌کنیم و به خوبی با یکدیگر مخلوط کرده و در نهایت وزر می‌دهیم. این مواد باید به حالت سفت در بیاید اگر کمی شل بود، می‌توانیم به آن آرد اضافه کنیم.

مرحله‌ی دهم: وقتی مایه کوفته قلقلی آماده شد، در حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه آن را در یخچال می‌گذاریم. بعد از گذشت این زمان آن را از یخچال خارج کرده و به شمل قلقلی آماده می‌کنیم و در روغن داغ به خوبی سرخ می‌کنیم.

مرحله یازدهم: پس از اینکه برنج دم کشید و به طور کامل آماده شد، آن را به آرامی داخل قابلمه مخلوط می کنیم تا کلم و برنج یکدست شوند، سپس در دیس می کشیم. برای تزیین کلم پلو هم از کوفته های قلقلی استفاده می کنیم. حالا وقت نوش جان کردن است. معمولا برای کسانی که به این غذا علاقه دارند، آموزش طرز تهیه شیرین پلو شیرازی نیز پیشنهاد می‌شود که غذایی با همین سبک است.

طرز تهیه کلم پلوی شیرازی با کلم قمری

مراحل پخت کلم پلوی شیرازی با کلم قمری دقیقا مشابه با چیزی است که در این مقاله گفتیم و تنها به جای استفاده از کلم سفید در مواد اولیه باید از کلم قمری استفاده شود

طرز تهیه کلم پلو بدون گوشت

اگر علاقمند هستید تا کلم پلو را بدون گوشت سرو کنید، تنها کاری که لازم است این است که تمام مراحل را مانند آنچه که گفتیم انجام دهید و فقط در انتهای کار مرحله‌ی آماده سازی و پخت گوشت قلقلی را حذف کنید.

طرز تهیه کلم پلو با مرغ

پخت کلم پلو با مرغ نیز بسیار ساده است. برای این کار کلم و سبزی ها را طبق مراحل گفته شده آماده می‌کنیم. مرغ را در ابتدا آب پز کرده تا کاملا پخته شود. زمان یکه مرغ پخته شد آن را به صورت ریش ریش در می‌آوریم و با پیاز و ادویه سرخ می‌کنیم. زمانی که در حال آماده سازی نهایی غذا هستیم، یک لایه برنج، یک لایه مرغ و یک لایه کلم اضافه می‌کنیم با همین روش قابلمه را پر می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا غذا به طور کامل پخته شود.

Print Friendly, PDF & Email

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *